Dat stelt de brancheorganisatie voor autodeelbedrijven in Duitsland Bundesverbands CarSharing e.V. (bcs). Begin dit jaar waren 243 aanbieders in 935 plaatsen actief met samen 30.200 voertuigen. Het totaal aantal geregistreerde gebruikers was per 1 januari opgelopen tot rond de 3,4 miljoen, 18 procent meer dan een jaar eerder. ‘In de loop van het jaar is de vraag naar autodelen in heel Duitsland opnieuw sterk toegenomen. In het tweede kwartaal oversteeg die vraag op veel locaties het aanbod. De enige rem op verdere groei is momenteel dat veel autofabrikanten door problemen in de leveringsketen niet snel genoeg voertuigen kunnen leveren,’ schrijft bcs.

Rendabel

De meerderheid van de aanbieders is volgens de organisatie rendabel. Zes van de tien grote bedrijven in Duitsland schrijven ook winst. Wel staan de cijfers bij enkele aanbieders van free-floating autodelen onder druk. ‘Dat laat zien dat dit autodelen product met name in de aanvangsfase grote investeringen vergt en in enkele gevallen niet onbegrensd opschaalbaar is.’

Rijk worden

Directeur Gunnar Nehrke van bcs: “Niemand kan met autodelen rijk worden. Maar de meeste aanbieders in Duitsland winnen voortdurend nieuwe klanten, expanderen wat reikwijdte betreft en zijn financieel kerngezond. Aan het feit dat enkele aanbieders met moeilijke financiële perspectieven te kampen hebben, moet men niet overmatig veel aandacht besteden. Het is in een zo dynamische markt als die van autodelen ook niet verwonderlijk.’’

Lees ook:
MyWheels: ‘CO2- footprint verlagen en vaste kosten variabel maken’