Nederlandse toeleveranciers van de autoindustrie krijgen klappen

Nederlandse toeleveranciers gaan de komende maanden voelen dat de Europese autoindustrie op een laag pitje draait. Dat verwacht de branchevereniging Nevat Holland Automotive.

"Het valt nu nog mee, maar later dit jaar zullen we het gaan merken", zegt voorzitter Ton van Haren in dagblad BN/De Stem. De Europese autoindustrie verkeert in zwaar weer vanwege enerzijds de hoge grondstof- en brandstofprijzen en anderzijds de neiging van consumenten grote aankopen uit te stellen onder invloed van de kredietcrisis. Ford, Volvo, Volkswagen, Opel en BMW hebben alle recent aangekondigd tijdelijk fabrieken te gaan stilleggen.

 

Bij Nevat Holland Automotive zijn 42 Nederlandse bedrijven aangesloten die stuk voor stuk belangrijke toeleveranciers zijn voor de automobielindustrie.

Van bedrijven die behuizingen voor airbags maken, zoals Mapro uit Den Bosch, tot schroevenfabrikant Nedschroef (Helmond), en van bandenfabrikant Vredestein in Enschede tot staalfabrikant Corus (IJmuiden). Samen zijn ze goed voor een omzet van zes miljard euro per jaar. Volgens voorzitter Van Haren werken in de branche ‘al gauw een paar honderdduizend werknemers’.

 

De uitblijvende vraag naar auto’s zal later dit jaar ook een negatieve invloed hebben op de toeleveranciers, stellen betrokken bedrijven. "We zien nu al een teruglopend orderboek maar ik kan nog niet met zekerheid zeggen of dat aan de dalende autoverkopen ligt", zegt Geert Schilders, hoofd financiën van Mapro. Hij maakt zich niet alleen zorgen over een mogelijk verdere terugloop van het aantal orders, maar ook over de sterk gestegen prijzen van veel metalen. "Die zijn de afgelopen maanden tot 25 procent duurder geworden. Het is nog maar de vraag of we die kostprijsstijging geheel kunnen doorberekenen. En de marges in deze industrie zijn toch al klein."Directeur Rindert Wolters van Brabant Alucast in Oss ziet het iets zonniger: "We eten even droog brood maar het beleg komt wel weer."  Alucast levert aluminium onderdelen aan de auto-industrie. "We zagen het voor de zomer al aankomen en hebben het personeelsbestand afgebouwd tot nu al zo’n vijftien procent, 120 medewerkers."

 

 

Reacties

er is een oorzakelijk verband tussen de vraag naar auto’s en de daaropvolgende schakel richting toeleveranciers. het is een utopie dat bij een dalende vraag dit geen gevolgen heeft voor de suppliers. zij produceren ook voor de vervangingsmarkt. maar met de hand op de knip zal ook via dat kanaal de vraag naar onderdelen etc. dalen. we zijn toch zeker het struisvogeltijdperk voorbij?!

Geplaatst door: hans warmenhoven op

ik doe een werkstuk over auto industrie kan ik jullie vragen stellen en kunnen jullie dan uitgebreid antwoord geven?

een paar vragen zijn
waarom worden de onderdelen van de auto door verschillinde fabrieken gemaakt?

Waarom worden er robots gebruikt? en hoeveel kunnen ze?

Wat voor grondstoffen worden er gebruikt?

Worden er tegenwoordig nog auto’s met de hand gemaakt? En wat voor auto’s en wat is er zo bijzonder aan

Met wat voor wetten heeft auto-industrie te maken?

mij mail is Aartvandriel@live.nl

alvast bedankt allemaal

Geplaatst door: Aart van driel op
Nederlandse toeleveranciers van de autoindustrie krijgen klappen - Automobielmanagement.nl

Nederlandse toeleveranciers van de autoindustrie krijgen klappen

Nederlandse toeleveranciers gaan de komende maanden voelen dat de Europese autoindustrie op een laag pitje draait. Dat verwacht de branchevereniging Nevat Holland Automotive.

"Het valt nu nog mee, maar later dit jaar zullen we het gaan merken", zegt voorzitter Ton van Haren in dagblad BN/De Stem. De Europese autoindustrie verkeert in zwaar weer vanwege enerzijds de hoge grondstof- en brandstofprijzen en anderzijds de neiging van consumenten grote aankopen uit te stellen onder invloed van de kredietcrisis. Ford, Volvo, Volkswagen, Opel en BMW hebben alle recent aangekondigd tijdelijk fabrieken te gaan stilleggen.

 

Bij Nevat Holland Automotive zijn 42 Nederlandse bedrijven aangesloten die stuk voor stuk belangrijke toeleveranciers zijn voor de automobielindustrie.

Van bedrijven die behuizingen voor airbags maken, zoals Mapro uit Den Bosch, tot schroevenfabrikant Nedschroef (Helmond), en van bandenfabrikant Vredestein in Enschede tot staalfabrikant Corus (IJmuiden). Samen zijn ze goed voor een omzet van zes miljard euro per jaar. Volgens voorzitter Van Haren werken in de branche ‘al gauw een paar honderdduizend werknemers’.

 

De uitblijvende vraag naar auto’s zal later dit jaar ook een negatieve invloed hebben op de toeleveranciers, stellen betrokken bedrijven. "We zien nu al een teruglopend orderboek maar ik kan nog niet met zekerheid zeggen of dat aan de dalende autoverkopen ligt", zegt Geert Schilders, hoofd financiën van Mapro. Hij maakt zich niet alleen zorgen over een mogelijk verdere terugloop van het aantal orders, maar ook over de sterk gestegen prijzen van veel metalen. "Die zijn de afgelopen maanden tot 25 procent duurder geworden. Het is nog maar de vraag of we die kostprijsstijging geheel kunnen doorberekenen. En de marges in deze industrie zijn toch al klein."Directeur Rindert Wolters van Brabant Alucast in Oss ziet het iets zonniger: "We eten even droog brood maar het beleg komt wel weer."  Alucast levert aluminium onderdelen aan de auto-industrie. "We zagen het voor de zomer al aankomen en hebben het personeelsbestand afgebouwd tot nu al zo’n vijftien procent, 120 medewerkers."

 

 

Reacties

er is een oorzakelijk verband tussen de vraag naar auto’s en de daaropvolgende schakel richting toeleveranciers. het is een utopie dat bij een dalende vraag dit geen gevolgen heeft voor de suppliers. zij produceren ook voor de vervangingsmarkt. maar met de hand op de knip zal ook via dat kanaal de vraag naar onderdelen etc. dalen. we zijn toch zeker het struisvogeltijdperk voorbij?!

Geplaatst door: hans warmenhoven op

ik doe een werkstuk over auto industrie kan ik jullie vragen stellen en kunnen jullie dan uitgebreid antwoord geven?

een paar vragen zijn
waarom worden de onderdelen van de auto door verschillinde fabrieken gemaakt?

Waarom worden er robots gebruikt? en hoeveel kunnen ze?

Wat voor grondstoffen worden er gebruikt?

Worden er tegenwoordig nog auto’s met de hand gemaakt? En wat voor auto’s en wat is er zo bijzonder aan

Met wat voor wetten heeft auto-industrie te maken?

mij mail is Aartvandriel@live.nl

alvast bedankt allemaal

Geplaatst door: Aart van driel op