Dit blijkt uit de laatste resultaten  van de EuroNCAP-crashtesten. EuroNCAP heeft voor 2009 een nieuwe testmethodiek ontwikkeld voor de botsproeven. De resultaten zijn nu bekendgemaakt van de eerste zes auto’s die volgens de nieuwe procedure zijn beoordeeld. Alle testonderdelen (bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, bescherming voor voetgangers en aanwezige actieve veiligheidssystemen) tellen mee voor de uiteindelijke beoordeling en op alle testonderdelen moet ook aan minimale eisen voldaan worden voordat een bepaalde hoeveelheid sterren wordt uitgereikt.
De Subaru Impreza haalt een hoge totaalscore van 77 punten (alleen de twee Toyota’s scoren meer punten).  Maar omdat op het onderdeel ‘actieve veiligheidssystemen’ niet voldoende punten gescoord zijn om aan de minimale norm voor een vijfsterrenscore te voldoen, krijgt de Subaru maar vier sterren.  De Mitsubishi Lancer krijgt met een totaalscore van 70 punten wel de felbegeerde vijfsterrenscore omdat hier op alle testonderdelen aan de minimumeisen is voldaan.  Om dit te bereiken heeft Mitsubishi de beschikbaarheid van het ESC (electronic stability control) sterk uitgebreid zodat het nu op vrijwel alle uitvoeringen van de Lancer standaard is.  Hiermee zijn volgens de nieuwe systematiek drie punten gescoord en komt het totaal op de minimaal benodigde 70. Omdat  ook  de verdeling van de gescoorde punten over alle testonderdelen voldoende is krijgt de Lancer vijf sterren.
De hoogste score met 81 punten gaat naar de Toyota Avensis. Dat is enige van de nu geteste auto’s die een goede bescherming biedt tegen whiplash. De Citroën C3 is de enige auto in de test die een instelbare snelheidsbegrenzer heeft, een ander voorbeeld van een actief veiligheidssysteem waarmee punten gescoord kunnen worden.
Vorig jaar kondigde EuroNCAP de nieuwe testmethode al aan. Oorspronkelijk werd alleen gekeken naar de bescherming van volwassenen, kinderen en voetgangers bij een aanrijding. Onlangs werd hier de kwaliteit van autostoelen en hoofdsteunen aan toegevoegd (bescherming tegen whiplash). In de nieuwe testmethodiek wordt ook de aanwezigheid van aanvullende veiligheidssystemen in de beoordeling meegenomen, zoals  ESC, een gordelreminder of en een snelheidsbegrenzer.
Volgens EuroNCAP is de nieuwe methodiek een goede stimulans voor de autofabrikanten om auto’s nog veiliger te maken. Denk hierbij ook  aan een veel bredere toepassing van het belangrijke ESC dat nu vaak alleen nog tegen meerprijs wordt aangeboden of slechts op duurdere uitvoeringen standaard is.
EuroNCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse , Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.