Stern besloot pas geleden de voorraden gebruikte auto’s nog verder af te waarderen dan  in december was voorzien omdat de waarde van gebruikte auto’s tegen het einde van 2008 een scherpe prijsdaling heeft gekend, aldus de Stern-directie. Bovendien spreekt het concern van ‘verstopte handelskanalen’ en van opeenvolgende prijs- en milieulabelaanpassingen bij nieuwe auto’s die hebben doorgewerkt in de prijzen van jonggebruikte auto’s uit het duurdere segment en van de meeste diesels. Mede daardoor is de marge van gebruikte auto’s in het vierde kwartaal negatief geworden. Bovendien zou de marge op nieuwe auto’s zijn gedaald. Gevolg van al deze factoren is dat Stern Groep voor het eerst in vijftien jaar in het vierde kwartaal een verlies heeft gerealiseerd. Over het hele jaar blijft het resultaat wel positief maar zal veel lager uitkomen dan de tien tot twaalf miljoen waar Stern half december nog over sprak.
Voor 2009 zijn de verwachtingen niet hoog gespannen. Stern constateert dat de economische vooruitzichten en de marktverwachtingen alleen maar minder worden. Ook dreigen liquiditeits- en continuïteitsproblemen bij een aantal autofabrikanten (Chrysler, Saab, GM/Opel) waardoor ‘extra voorzichtigheid’ is geboden. Stern gaat zich vooral richten op behoud van zijn ‘sterke financiële positie en ruime liquiditeit’. Dit betekent, aldus Stern, dat de kosten en de voorraden verder zullen worden teruggedrongen en dat men investeringen en overnames alleen overweegt als die direct bijdragen aan het resultaat.
Stern heeft ruim honderd vestigingen met 2,8 duizend werknemers; in 2007 was de omzet ruim een miljard euro.