Dat leert tenminste een script van de organisatie, waarin staat hoe medewerkers om moeten gaan met persvragen over tegenvallende bezoekersaantallen. Een van de op voorhand geformuleerde vragen luidt: ‘Is dit de laatste AutoRAI ooit?’. Het scriptantwoord: ‘Zeker niet, in het voorjaar van 2011 vindt de volgende AutoRAI plaats’.

Morgen, dinsdag 31 maart, is de persdag van de vernieuwde, in segmenten verdeelde, AutoRAI. Vanaf woensdag 1 april staan de deuren open voor het publiek. Deelnemers en organisatie hopen uiteraard op een succesvol evenement, met veel toeloop. Maar als gevolg van de economische crisis zou de publieke belangstelling ook wel eens kunnen tegenvallen. In de aanloop naar de beurs haakten dertien automerken af, en moest er een alternatief plan komen om de AutoRAI te redden.

Mochten de bezoekerscijfers tegenvallen, dan is – blijkens het script – nu al duidelijk waar dat aan ligt: ‘De huidige economische crisis en met name de situatie in de autobranche leiden tot lagere bezoekersaantallen, dat zien we ook bij buitenlandse autoshows.’ En op de vraag ‘was het niet beter om AutoRAI 2009 te annuleren?’ zal het antwoord zijn: ‘Nee, zeker niet! Het is de tweejaarlijkse ontmoetingsplek waarop veel autoliefhebbers afkomen. Er zijn dan weliswaar minder bezoekers, het is nog altijd de drukst bezochte consumentenbeurs in Nederland.’