Hybride auto’s veroorzaken meer ongevallen met voetgangers en fietsers dan gewone auto’s. Tot deze opzienbarende conclusie komt de Amerikaanse National Highway Safety Administration, zo meldt verkeersnet.nl. Deze bevindingen lijken te bevestigen wat sommige belangenorganisaties al vreesden: de stille hybrides worden te laat opgemerkt. De NHSA stelt wel dat er sprake was van een kleine steekproef maar dat de resultaten nu al moeten worden meegenomen in verkeersveiligheidsprogramma’s.
In totaal werden de ongevalscijfers vergeleken van 559.703 gewone auto’s en 8.387 hybride auto’s. Dat leverde bij de gewone auto’s 3.578 voetgangerslachtoffers op, oftewel 0,64 procent. Bij de hybrides  waren er 77 slachtoffers , procentueel een hogere score (0,92 procent). Bij de fietsers lag het aantal slachtoffers op respectievelijk 1.862  (0,33 procent) en 48 (0,57 procent).
Uit de studie blijkt dat de meeste slachtoffers overdag vallen op rustige wegen in de stad met lage snelheiden. Ongevallen met hybrides kwamen vooral meer voor als ze vertraagden, bij parkeermanoeuvres of achteruitrijden. In die gevallen verdubbelde het aantal ongevallen met voetgangers en ook meer fietsers werden slachtoffer. Ook bij het nemen van bochten vielen meer slachtoffers. Op de rechte weg waren er geen verschillen meetbaar. De risico’s voor voetgangers zijn inmiddels voor sommige fabrikanten aanleiding om te kijken of hybride auto’s voorzien moeten worden van een soort van extra geluid.