Sinds zijn benoeming tot ceo van Volkswagen Group is Martin Winterkorn bezig de zaak naar zijn hand te zetten. Een van de belangrijke besluiten is geweest de merkengroepen Volkswagen en Audi op te doeken en de hoogste verantwoordelijkheden op de diverse gebieden (zoals design, productie, r&d, marketing en verkoop) te centraliseren in de raad van bestuur van Volkswagen Group. Dat heeft de nodige personele consequenties op hoog niveau, zo kondigde onlangs de baas van het merk Volkswagen, Wolfgang Bernhard, zijn vertrek aan. Winterkorn heeft een stoet van belangrijke managers van Audi met zich meegenomen. De ‘shake-up’ zou onrust veroorzaken bij de topmensen die gepasseerd worden. Dit is vooral het geval in de groep voor marketing en verkoop. Winterkorn wil die reorganiseren en heeft al een nieuwe functie in de raad van bestuur gecreëerd voor een superverkoopbaas van het hele concern maar hij heeft niet gezegd wie die baan krijgt. Dat doet hij ‘op een later tijdstip’ en naar verluidt zoekt hij buiten het concern naar een kandidaat. Twee interne mensen hoopten dat ze de baan zouden krijgen. Enerzijds is dat Michael Kern, de huidige verkoop- en marketingbaas van het merk Volkswagen. Anderzijds is dat Stephan Jacoby, de huidige baas van verkoop en marketing van de Volkswagen groep. Het zou voor deze functionarissen een klap in het gezicht zijn dat Winterkorn elders zoekt.