Volgens account manager Robin van Beek is die laatste factor dan ook het onderscheidende punt ten opzichte van concurrerende systemen als dat van Eurotax. Bovendien wordt AutoToekomst maandelijks of uiterlijk per kwartaal ververst met de allernieuwste gegevens en inzichten. Ook vindt de verwerking ‘batchgewijs’ plaats op basis van kentekens. Ofwel: de het gehele wagenpark wordt verwerkt en is niet afhankelijk van een voertuigdatabase. Toekomstige waardebepalingen worden veelal door grote leasemaatschappijen en fleetowners gebruikt. RCI Financial Services, de lease- en autofinancieringsmaatschappij die deel uit maakt van de Renault-Nissan alliantie, is de eerste klant die AutoToekomst zal gebruiken in de bepaling van haar restwaarden. Volgens Van Beek is er momenteel in de markt grote behoefte aan dergelijke waardebepalingen omdat menig wagenpark opnieuw wordt geanalyseerd vanwege de nieuwe financiële boekhoudregels als IFRS en Basel II. Zo maakt ook financieringsmaatschappij DFM gebruik van AutoToekomst om periodiek de onderliggende waarde van haar uitstaande leningen te toetsen.