De ANWB stelt dat men in meer dan twintig jaar van crashtesten nog nooit een auto zo slecht gescoord heeft als deze. Bij een frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder totaal samengedrukt. Na de botsing zat de testdummy volledig klem tussen dashboard, stuurwiel en autostoel en het stuurwiel zou via het hoofd van de bestuurder tegen het dak schieten. Ook bij een zijdelingse aanrijding slaat het hoofd zou hard met tegen de dakstijl dat de gevolgen dodelijk zijn. De Chinese Landwind wordt naar Europa gehaald door de Nederlandse ondernemer Peter Bijvelds uit Erp. Woordvoerder Van Nieuwenhuizen is onaangenaam verrast door zowel de resultaten als de ‘onofficiële tests waarbij fabrikant en importeur niet aanwezig waren’. Iets wat volgens hem wel een normale gang van zaken is. “De geteste auto’s komen ook nog eens een keer niet van de fabriek of van ons.” Dat de cijfers van de ANWB en collegae op de persdag van de IAA Frankfurt verschenen noemde hij tendentieus. Fabrikant Landwind Motors laat in een fax weten dat eerdere verschillende uitgevoerde crashtesten heel andere resultaten laten zien dan die van de ADAC. In een eerder interview zegt Peter Bijvelds dat er inmiddels tien miljoen euro in zijn bedrijf is geïnvesteerd. Hij verwacht volgend jaar een omzet van 35 tot 40 miljoen euro te gaan draaien. In België is prijsbreker Cardoen onlangs als importeur aangesteld. Dat de Landwind uiterlijk een kopie lijkt van de Opel Frontera is GM ook opgevallen. Het concern overweegt een rechtszaak tegen de kopieerlustige Chinezen, die overigens zeggen niets van de Frontera te hebben overgenomen.