Tot dusverre ging Aumacon nog uit van een half miljoen stuks. Wordt de jongste prognose bewaarheid, dan eindigt 2011 met bijna negen procent méér verkochte nieuwe auto’s in Nederland dan vorig jaar.

De aanpassing is volgens directeur Clem Dickmann noodzakelijk geworden nu de markt steeds massaler reageert op de fiscale stappen van de overheid (BPM, MRB, bijtelling). "Een grote rol speelt ook de regeringstoezegging dat het scala van maatregelen op hoofdlijnen tot 2013 ongemoeid blijft. Daarnaast is de economie zich gaandeweg aan het herstellen. Dat was vorig jaar al goed voelbaar in de particuliere markt maar dringt nu ook door in het zakelijke segment." In januari dit jaar steeg de particuliere markt vergeleken met januari 2010 met elf procent, terwijl de leasemarkt met 23 procent klom en de autoverhuurbedrijven zelfs 34 procent meer auto’s afnamen. 

Vooral kleine auto’s met verbrandingsmotoren profiteren van de vraagopleving, met name auto’s met zuinige dieselmotoren uit het B-segment vanwege de beperkte bijtelling (veertien procent). Tegelijkertijd lijkt de verkoop van hybridemodellen in het gedrang te komen. Vooral het aanvankelijk zeer succesvolle Honda (met de hybridemodellen Civic en Insight) valt sterk terug. Toyota weet de schade beperkt te houden door de lancering van de Auris Hybrid, die samen met de Prius het Toyota hybridevolume nog enigszins op peil weet te houden. 

Somberder is Aumacon op de korte termijn over de verkoop van elektrische auto’s (EV). Vorig jaar werd Nederland precies 122 EV’s rijker. Dickmann: "Voor dit jaar gingen wij tot voor kort uit van twee duizend stuks. Dat blijkt nu echter al te hoog ingeschat. Productlanceringen worden stelselmatig uitgesteld, dan wel is de beschikbaarheid voor Nederland zeer gering. Ook de infrastructuur voor het laden komt erg traag op gang. Dit jaar lijkt daarmee al bijna verloren voor de EV. Wij gaan uit van maximaal duizend nieuwe EV’s in 2011."