Vorige maand werden 50.683 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 50.710 in juni 2010; een daling van 0,1 procent. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van RDC, bewerkt door de marktanalisten van Aumacon.

Als reden voor deze ontwikkeling ziet Aumacon-directeur Clem Dickmann een combinatie van factoren. "Het is wat al te eenvoudig om het tumult rondom de zogenaamde Autobrief van staatsecretaris Weekers de schuld te geven. Daarvoor zijn de voorgenomen aanpassingen bovendien nog te kort bekend. Dat neemt niet weg dat autoconsumenten in de regel onmiddellijk reageren als er fiscale maatregelen op til zijn. Het minste beetje onzekerheid leidt tot een acute kopersstaking, ook al is er feitelijk – en zeker voor de korte termijn – helemaal niets aan de hand."

Aumacon signaleert de afgelopen weken niettemin terugloop in het showroombezoek bij de merkdealers en lagere bezoekcijfers op relevante autowebsites. Tegelijkertijd loopt de belangstelling voor occasions weer op. "De Autobrief helpt vooralsnog de verkoop van nieuwe auto’s niet, maar er lijken meer factoren een rol te spelen. Zo zijn veel consumenten steeds somberder over het economisch klimaat, ook al geeft de eigen financiële situatie daar vaak geen aanleiding toe. Griekenland, de AOW, bezuinigingen in de gezondheidszorg en ga zo maar door, het is voor consumenten gewoon te veel in te korte tijd. De aanschaf van een auto laat zich dan eenvoudig even uitstellen, mede dankzij de sterk verbeterde productkwaliteit."

Dickmann ziet echter ook andere effecten opkomen. "De gevolgen van de natuurramp in Japan beginnen door te klinken. Auto’s worden nogal eens  vertraagd afgeleverd door het gemis aan vitale onderdelen, ook Europese merken kunnen hier last van hebben. Ook zijn er merken – zoals Mercedes-Benz – die voor Nederland dit jaar al bijna uitverkocht zijn. Fabrikanten geven voorrang aan markten waar de vraag nóg groter is. De mondiale vraag naar auto’s groeit dit jaar naar een recordaantal van zo’n 63 miljoen stuks." Daarnaast wijst Aumacon erop dat de verkoopcijfers in juni vorig jaar extreem hoog waren, waardoor de vergelijking met dit jaar ongunstig uitpakt. Vooral door bonussen die fabrikanten/importeurs hun dealers toen in het vooruitzicht stelden was juni 2010 – na januari – de beste maand van dat jaar. In 2011 lijkt de bonuspot minder rijkelijk gevuld.

Peugeot verkocht vorige maand de meeste nieuwe auto’s (5.343 stuks), gevolgd door Volkswagen (4.652) en Opel (4.174). In het klassement over zes maanden staat Volkswagen dit jaar nog fier aan kop (35.312 stuks), gevolgd door Peugeot (27.823) en Renault (26.714).

Zie voor een compleet cijferoverzicht op www.dealersupportnet.nl