Commotie om btw-correctie auto van de zaak

De fiscus wordt overspoeld door bezwaarschriften van bedrijven en zelfstandige ondernemers die het niet eens zijn met de btw-correctie voor het privégebruik van de auto van de zaak, meldt Plein Plus.

De bezwaren richten zich tegen de btw-aangifte 2011. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Volgens Peter Kavelaars, fiscalist bij Deloitte en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, heeft de Belastingdienst al meer dan 100.000 bezwaarschriften ontvangen. Wanneer de ‘big four’-kantoren (Ernst & Young, PWC, KPMG Meijburg en Deloitte) voor hun klanten eveneens bezwaar gaan aantekenen, dan komen daar nog een half miljoen bezwaarschriften bij, zo zegt hij in de krant.

Een woordvoerder van de Belastingdienst bevestigt de vloedgolf aan bezwaarschriften. Volgens Kavelaars kan de fiscus deze grote hoeveelheid onmogelijk afhandelen. "Er dreigt een administratieve chaos" aldus de hoogleraar.

Met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2011 geldt een nieuwe berekening van de btw-correctie voor privégebruik van een auto van de zaak. De nieuwe regeling houdt in dat het correctiepercentage 2,7 procent bedraagt van de catalogusprijs van de auto. Hierbij moet uitgegaan worden van de zogenaamde tijdsevenredigheid. Dit betekent dat ondernemers dagelijks moeten bijhouden voor elke auto of deze ook voor privédoeleinden is gebruikt.

Aanleiding voor de vloedgolf van bezwaarschriften is een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. De oorspronkelijke regeling die de eerste helft van 2011 gold maakte de btw-correctie afhankelijk van de CO2 uitstoot van een auto. De rechter bepaalde echter dat dit leidt tot discriminatie , de btw-correctie is alleen afhankelijk van de prijs van de auto en de mate van privégebruik.

Bron: Plein+

Commotie om btw-correctie auto van de zaak - Automobielmanagement.nl

Commotie om btw-correctie auto van de zaak

De fiscus wordt overspoeld door bezwaarschriften van bedrijven en zelfstandige ondernemers die het niet eens zijn met de btw-correctie voor het privégebruik van de auto van de zaak, meldt Plein Plus.

De bezwaren richten zich tegen de btw-aangifte 2011. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

Volgens Peter Kavelaars, fiscalist bij Deloitte en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, heeft de Belastingdienst al meer dan 100.000 bezwaarschriften ontvangen. Wanneer de ‘big four’-kantoren (Ernst & Young, PWC, KPMG Meijburg en Deloitte) voor hun klanten eveneens bezwaar gaan aantekenen, dan komen daar nog een half miljoen bezwaarschriften bij, zo zegt hij in de krant.

Een woordvoerder van de Belastingdienst bevestigt de vloedgolf aan bezwaarschriften. Volgens Kavelaars kan de fiscus deze grote hoeveelheid onmogelijk afhandelen. "Er dreigt een administratieve chaos" aldus de hoogleraar.

Met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2011 geldt een nieuwe berekening van de btw-correctie voor privégebruik van een auto van de zaak. De nieuwe regeling houdt in dat het correctiepercentage 2,7 procent bedraagt van de catalogusprijs van de auto. Hierbij moet uitgegaan worden van de zogenaamde tijdsevenredigheid. Dit betekent dat ondernemers dagelijks moeten bijhouden voor elke auto of deze ook voor privédoeleinden is gebruikt.

Aanleiding voor de vloedgolf van bezwaarschriften is een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. De oorspronkelijke regeling die de eerste helft van 2011 gold maakte de btw-correctie afhankelijk van de CO2 uitstoot van een auto. De rechter bepaalde echter dat dit leidt tot discriminatie , de btw-correctie is alleen afhankelijk van de prijs van de auto en de mate van privégebruik.

Bron: Plein+