Renault verwacht 6 tot 7% daling Europese markt

Renault Group verkocht in het eerste halfjaar 1,33 miljoen voertuigen, dat is 3,3 procent minder dan in H1 van 2011. Voor het hele jaar denkt men de verkoopaantallen van 2011 te kunnen overtreffen maar dan moet de Europese markt niet nog verder inzakken. Daarover is Renault al heel somber.

Renault heeft zijn voorspellingen voor de afzet van auto’s in Europa met drie procentpunten naar beneden bijgesteld. Men verwacht nu geen daling van drie tot vier procent maar van zes tot zeven procent. Voor de Franse markt spreekt men nu zelfs van tien tot elf procent minder dan in 2011.Carlos Ghosn, de ceo van Renault, sprak bij de presentatie van de halfjaarcijfers dan ook van een moeilijke en onzekere omgeving.

Renault Group boekte een omzet van bijna 21 miljard euro over het eerste halfjaar, dat is 0,8 procent lager dan in dezelfde periode van 2011. De afzet groeit internationaal wel, zegt Ghosn, maar het was onvoldoende om de daling in Europa te compenseren. De divisie Automotive droeg voor 19,8 miljard bij aan de omzet. Dat was 1,4 procent minder en de reden daarvan ligt met name in de problemen in Italië en Frankrijk. Deze negatieve effecten zijn maar deels gecompenseerd door een betere productmix en door licht gestegen prijzen.  De operationele marge van de groep was 2,3 procent van de omzet (482 miljoen euro). Dat was in dezelfde periode van 2011 nog 630 miljoen of 3,0 procent.

De divisie Automotive deed het slechter, want men kwam niet verder dan een operationele marge van 0,4 procent (87 miljoen euro). Dit is vooral veroorzaakt door het dalende volume (-176 miljoen) en een stijging van de kosten door productuitbreidingen (-211 miljoen). Aan de andere kant heeft het van Nissan overgenomen kostenreductieplan ‘Monozukuri’ netto 197 miljoen euro aan besparingen opgeleverd. Bovendien werd nog ‘ns 59 miljoen bespaard op algemene kosten.  De tak financieringen droeg 395 miljoen euro bij aan het operationele resultaat van de groep (was 409 miljoen in H1-2011).  En verder waren er de bijdragen van de verwante bedrijven Nissan, Volvo AB en Avtovaz ter waarde van 630 miljoen euro.

Voor de rest van 2012 denkt Renault dat de trend van de eerste helft van het jaar zal doorzetten bij de personen- en de bestelauto’s: groei wereldwijd maar afnemende verkoopaantallen in Europa. Voor het hele jaar verwacht Renault dat de wereldwijde afzet van auto’s zal stijgen met vijf procent (was eerder 4%). De Europese markt zal drie procentpunten meer afnemen dan eerder voorspeld, dus dat wordt zes tot zeven procent minder – inclusief een daling van tien tot  elf procent op de Franse markt.

Als gevolg van internationale groei, de lancering van nieuwe producten in H2 van 2012 en de start van de verkoop van de Duster op meer markten, denkt Renault zijn verkoopaantallen van 2011 te kunnen overtreffen. Maar dan moet de neergang in Europa niet erger worden dan nu wordt verwacht.

Renault verwacht 6 tot 7% daling Europese markt - Automobielmanagement.nl

Renault verwacht 6 tot 7% daling Europese markt

Renault Group verkocht in het eerste halfjaar 1,33 miljoen voertuigen, dat is 3,3 procent minder dan in H1 van 2011. Voor het hele jaar denkt men de verkoopaantallen van 2011 te kunnen overtreffen maar dan moet de Europese markt niet nog verder inzakken. Daarover is Renault al heel somber.

Renault heeft zijn voorspellingen voor de afzet van auto’s in Europa met drie procentpunten naar beneden bijgesteld. Men verwacht nu geen daling van drie tot vier procent maar van zes tot zeven procent. Voor de Franse markt spreekt men nu zelfs van tien tot elf procent minder dan in 2011.Carlos Ghosn, de ceo van Renault, sprak bij de presentatie van de halfjaarcijfers dan ook van een moeilijke en onzekere omgeving.

Renault Group boekte een omzet van bijna 21 miljard euro over het eerste halfjaar, dat is 0,8 procent lager dan in dezelfde periode van 2011. De afzet groeit internationaal wel, zegt Ghosn, maar het was onvoldoende om de daling in Europa te compenseren. De divisie Automotive droeg voor 19,8 miljard bij aan de omzet. Dat was 1,4 procent minder en de reden daarvan ligt met name in de problemen in Italië en Frankrijk. Deze negatieve effecten zijn maar deels gecompenseerd door een betere productmix en door licht gestegen prijzen.  De operationele marge van de groep was 2,3 procent van de omzet (482 miljoen euro). Dat was in dezelfde periode van 2011 nog 630 miljoen of 3,0 procent.

De divisie Automotive deed het slechter, want men kwam niet verder dan een operationele marge van 0,4 procent (87 miljoen euro). Dit is vooral veroorzaakt door het dalende volume (-176 miljoen) en een stijging van de kosten door productuitbreidingen (-211 miljoen). Aan de andere kant heeft het van Nissan overgenomen kostenreductieplan ‘Monozukuri’ netto 197 miljoen euro aan besparingen opgeleverd. Bovendien werd nog ‘ns 59 miljoen bespaard op algemene kosten.  De tak financieringen droeg 395 miljoen euro bij aan het operationele resultaat van de groep (was 409 miljoen in H1-2011).  En verder waren er de bijdragen van de verwante bedrijven Nissan, Volvo AB en Avtovaz ter waarde van 630 miljoen euro.

Voor de rest van 2012 denkt Renault dat de trend van de eerste helft van het jaar zal doorzetten bij de personen- en de bestelauto’s: groei wereldwijd maar afnemende verkoopaantallen in Europa. Voor het hele jaar verwacht Renault dat de wereldwijde afzet van auto’s zal stijgen met vijf procent (was eerder 4%). De Europese markt zal drie procentpunten meer afnemen dan eerder voorspeld, dus dat wordt zes tot zeven procent minder – inclusief een daling van tien tot  elf procent op de Franse markt.

Als gevolg van internationale groei, de lancering van nieuwe producten in H2 van 2012 en de start van de verkoop van de Duster op meer markten, denkt Renault zijn verkoopaantallen van 2011 te kunnen overtreffen. Maar dan moet de neergang in Europa niet erger worden dan nu wordt verwacht.