Vrijdag is de laatste dag waarop in het aandeel kan worden gehandeld, en maandag wordt de Euronext beursnotering van de weinig succesvolle sportwagenfabrikant uit Zeewolde officieel beëindigd.

Beleggers hebben weinig plezier beleefd aan Spyker. De jaarproductie varieerde van nul tot hooguit enkele tientallen auto’s en het bedrijf wist nooit winst te maken. Daar kwamen nog een volledig mislukt avontuur in de Formule 1 en de rampzalige overname van Saab bij. Topman Victor Muller hoopte met die aankoop aansluiting te vinden bij de gevestigde autobouwers, maar het Zweedse avontuur eindigde met een rommelig verlopen faillissement van Saab.

Beursbedrijf NYSE Euronext zette Spyker precies 2 jaar geleden op het zogenoemde strafbankje, bedoeld voor bedrijven die hun financiën en boekhouding niet op orde hebben. De veranderingen die nodig waren om weer in de normale handel te worden toegelaten, heeft de onderneming niet kunnen of willen doorvoeren.

Bij de beursgang was het aandeel Spyker 15,50 euro waard, met een topwaarde van 20 euro in 2006. Aan het einde van de voorlaatste handelsdag was daar nog 23 cent van over.