49 Fiats Panda verkocht bij actie MediaMarkt

Bij de verkoopactie van MediaMarkt zijn vorige week 49 Fiats Panda verkocht. In totaal zijn dertigduizend leads verzameld van geïnteresseerden in een Panda.

Mensen die in verband hiermee hun NAW-gegevens achterlieten maakten kans op een waardebon van honderd euro, te besteden bij de elektronicareus. Mogelijk ligt hierin de verklaring voor de grote hoeveelheid verzamelde klantdata. Hoe dan ook zijn volgens organisator Erik-Jan Teunissen van Automotiveplan "alle verwachtingen overtroffen."

Aan de vijfdaagse actie (30 oktober t/m 3 november) deden alle dertig Nederlandse vestigingen van MediaMarkt mee. Ter plekke kon een Panda Twinair 65 Edizione Cool, rijklaar voor 8999 euro worden gekocht. Op de locaties van de keten voerden niet de dealers maar IVA-studenten het woord, klaargestoomd middels een korte producttraining. Teunissen: "We wilden de dealers ontzien. Vijf dagen lang van 10.00 tot 22.00 uur bezetting regelen op een locatie buiten je eigen vestiging is toch lastig." Alle koopcontracten en afleveringen worden afgewikkeld via de Fiat-dealers. De leadopvolging ligt bij importeur Fiat Auto Nederland.

De verkochte aantallen komen volgens Teunissen overeen met het resultaat van vorig jaar. De geadverteerde witte uitvoering van de Panda was na de eerste actiedag uitverkocht. In totaal was er een voorraad van 51 exemplaren, die dus nagenoeg allemaal aan de man zijn gebracht. Of die auto’s anders ook wel verkocht zouden zijn, valt volgens Teunissen te betwijfelen. "Ik heb op locatie veel mensen de waarom-hier-vraag voorgelegd. Dan blijken ze het kopen van een auto bij de dealer onprettig te vinden. Gedoe met onderhandelen. De actie bij MediaMarkt vinden ze lekker concreet. Je ziet wat je krijgt en hoeft geen lange gesprekken te voeren. Wel denk ik dat zo’n actie in een aantal gevallen de beslissing versnelt, met een jaar of zo.  En dat sommigen anders geen nieuwe maar een gebruikte auto hadden aangeschaft." Opvallend: vijftien Panda’s, bijna een derde van het totaal, ging op de slotdag in de laatste twee uur vóór sluiting (18.00 uur) over de toonbank.

Zeer waarschijnlijk verzorgt MediaMarkt ook in 2014 een Gekkenhuis, waar de afgelopen twee jaar Fiat met de Panda in participeerde. Of het Italiaanse merk de volgende keer wederom van de partij zal zijn, is nog niet bepaald. "We zitten nog midden in de afwikkeling van deze actie", zegt Teunissen. "Maar het kan prima voor een derde keer. Ook een ander merk zou best kunnen, mits de importeur en de dealers op dezelfde lijn zitten."

49 Fiats Panda verkocht bij actie MediaMarkt - Automobielmanagement.nl

49 Fiats Panda verkocht bij actie MediaMarkt

Bij de verkoopactie van MediaMarkt zijn vorige week 49 Fiats Panda verkocht. In totaal zijn dertigduizend leads verzameld van geïnteresseerden in een Panda.

Mensen die in verband hiermee hun NAW-gegevens achterlieten maakten kans op een waardebon van honderd euro, te besteden bij de elektronicareus. Mogelijk ligt hierin de verklaring voor de grote hoeveelheid verzamelde klantdata. Hoe dan ook zijn volgens organisator Erik-Jan Teunissen van Automotiveplan "alle verwachtingen overtroffen."

Aan de vijfdaagse actie (30 oktober t/m 3 november) deden alle dertig Nederlandse vestigingen van MediaMarkt mee. Ter plekke kon een Panda Twinair 65 Edizione Cool, rijklaar voor 8999 euro worden gekocht. Op de locaties van de keten voerden niet de dealers maar IVA-studenten het woord, klaargestoomd middels een korte producttraining. Teunissen: "We wilden de dealers ontzien. Vijf dagen lang van 10.00 tot 22.00 uur bezetting regelen op een locatie buiten je eigen vestiging is toch lastig." Alle koopcontracten en afleveringen worden afgewikkeld via de Fiat-dealers. De leadopvolging ligt bij importeur Fiat Auto Nederland.

De verkochte aantallen komen volgens Teunissen overeen met het resultaat van vorig jaar. De geadverteerde witte uitvoering van de Panda was na de eerste actiedag uitverkocht. In totaal was er een voorraad van 51 exemplaren, die dus nagenoeg allemaal aan de man zijn gebracht. Of die auto’s anders ook wel verkocht zouden zijn, valt volgens Teunissen te betwijfelen. "Ik heb op locatie veel mensen de waarom-hier-vraag voorgelegd. Dan blijken ze het kopen van een auto bij de dealer onprettig te vinden. Gedoe met onderhandelen. De actie bij MediaMarkt vinden ze lekker concreet. Je ziet wat je krijgt en hoeft geen lange gesprekken te voeren. Wel denk ik dat zo’n actie in een aantal gevallen de beslissing versnelt, met een jaar of zo.  En dat sommigen anders geen nieuwe maar een gebruikte auto hadden aangeschaft." Opvallend: vijftien Panda’s, bijna een derde van het totaal, ging op de slotdag in de laatste twee uur vóór sluiting (18.00 uur) over de toonbank.

Zeer waarschijnlijk verzorgt MediaMarkt ook in 2014 een Gekkenhuis, waar de afgelopen twee jaar Fiat met de Panda in participeerde. Of het Italiaanse merk de volgende keer wederom van de partij zal zijn, is nog niet bepaald. "We zitten nog midden in de afwikkeling van deze actie", zegt Teunissen. "Maar het kan prima voor een derde keer. Ook een ander merk zou best kunnen, mits de importeur en de dealers op dezelfde lijn zitten."