Analyse: Spijkstaal had zulke mooie plannen

Spijkstaal uit Spijkenisse, producent van elektrische voertuigen, is eind augustus door de rechtbank in Rotterdam failliet verklaard. In 2012 had men nog grootse plannen.

Spijkstaal (anno 1938) bouwt vanaf de jaren vijftig elektrisch aangedreven voertuigen zoals elektrotrekkers (de ijzeren hond), platformwagens en andere elektrische voertuigen die worden gebruikt op luchthavens, bloemenveilingen en in autofabrieken enzovoorts. Maar in Nederland werd het bedrijf vooral bekend door de rijdende kruidenierswinkels, beter bekend als de SRV-wagen (SRV = Samen Rationeel Verkopen), waarvan men er drie- tot vijfhonderd per jaar bouwde in Hoogeveen. Na een dreigend faillissement in de jaren negentig, omdat er geen vraag meer was naar die SRV-wagens, maakte het bedrijf in Spijkernisse een succesvolle doorstart. Spijkstaal richtte zich vanaf dat moment op de ontwikkeling, productie en verkoop van elektrisch aangedreven bijzondere voertuigen.

Spyk-e

In 2012 lanceerde Spijkstaal een kleine elektrische auto, voor binnenstedelijk gebruik op de Nederlandse markt, onder de naam Spyk-e. Directeur Werner Ghitti verklaarde destijds dat hij de concurrentie wilde aangaan met de brandstofversies van auto’s als de Fiat Panda en Toyota Aygo. Hij zei in 2020 in Nederland vijftien procent van de markt voor elektrische auto’s in handen te willen  hebben. Spijkstaal zei ook zich te zullen richten op elektrische fietsen en  scooters. Sterker, men had na jarenlange planning en voorbereiding de hele segmentatie van het e-voertuig gereed.

De directie zag vier markten, namelijk de industriële mobiliteit, de passagiersmobiliteit, stadsdistributie en consumentenmobiliteit. Om dat allemaal te kunnen realiseren, had men een reeks van strategische partners aan zich gebonden: Smith, Niemeyer, DK City, Italwin en Grevac (voor de Spyk-e). Voor de afzet van de producten ging Spijkstaal bouwen aan landelijk netwerk. "We willen samenwerken met autobedrijven, dealers en universelen", aldus marketing manager Chiel den Dunnen destijds in Automobiel Management. Hij zei tot eind 2012 te gaan ‘proefrijden’. Voorts zag men kansen in het buitenland.

Doorstart

Spijkstaal kreeg in 2013 steun, nadat het met succes een beroep had gedaan op het Oranje Handelsmissiefonds, een project van MKB-Nederland, ING en KLM in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar het liep allemaal anders, gezien het faillissement. Mogelijk gaat Spijkstaal een doorstart maken met een nieuwe eigenaar; volgens de curator hebben meerdere geïnteresseerden zich gemeld.

Volgens het Financieele Dagblad denkt de curator op korte termijn meer te kunnen zeggen over de kansen op een doorstart. Ook wordt mogelijk een deel van de bedrijfsbezittingen verkocht. Niet al het werk zou stilliggen. De werkzaamheden worden op beperkte schaal voortgezet.

Analyse: Spijkstaal had zulke mooie plannen - Automobielmanagement.nl

Analyse: Spijkstaal had zulke mooie plannen

Spijkstaal uit Spijkenisse, producent van elektrische voertuigen, is eind augustus door de rechtbank in Rotterdam failliet verklaard. In 2012 had men nog grootse plannen.

Spijkstaal (anno 1938) bouwt vanaf de jaren vijftig elektrisch aangedreven voertuigen zoals elektrotrekkers (de ijzeren hond), platformwagens en andere elektrische voertuigen die worden gebruikt op luchthavens, bloemenveilingen en in autofabrieken enzovoorts. Maar in Nederland werd het bedrijf vooral bekend door de rijdende kruidenierswinkels, beter bekend als de SRV-wagen (SRV = Samen Rationeel Verkopen), waarvan men er drie- tot vijfhonderd per jaar bouwde in Hoogeveen. Na een dreigend faillissement in de jaren negentig, omdat er geen vraag meer was naar die SRV-wagens, maakte het bedrijf in Spijkernisse een succesvolle doorstart. Spijkstaal richtte zich vanaf dat moment op de ontwikkeling, productie en verkoop van elektrisch aangedreven bijzondere voertuigen.

Spyk-e

In 2012 lanceerde Spijkstaal een kleine elektrische auto, voor binnenstedelijk gebruik op de Nederlandse markt, onder de naam Spyk-e. Directeur Werner Ghitti verklaarde destijds dat hij de concurrentie wilde aangaan met de brandstofversies van auto’s als de Fiat Panda en Toyota Aygo. Hij zei in 2020 in Nederland vijftien procent van de markt voor elektrische auto’s in handen te willen  hebben. Spijkstaal zei ook zich te zullen richten op elektrische fietsen en  scooters. Sterker, men had na jarenlange planning en voorbereiding de hele segmentatie van het e-voertuig gereed.

De directie zag vier markten, namelijk de industriële mobiliteit, de passagiersmobiliteit, stadsdistributie en consumentenmobiliteit. Om dat allemaal te kunnen realiseren, had men een reeks van strategische partners aan zich gebonden: Smith, Niemeyer, DK City, Italwin en Grevac (voor de Spyk-e). Voor de afzet van de producten ging Spijkstaal bouwen aan landelijk netwerk. "We willen samenwerken met autobedrijven, dealers en universelen", aldus marketing manager Chiel den Dunnen destijds in Automobiel Management. Hij zei tot eind 2012 te gaan ‘proefrijden’. Voorts zag men kansen in het buitenland.

Doorstart

Spijkstaal kreeg in 2013 steun, nadat het met succes een beroep had gedaan op het Oranje Handelsmissiefonds, een project van MKB-Nederland, ING en KLM in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar het liep allemaal anders, gezien het faillissement. Mogelijk gaat Spijkstaal een doorstart maken met een nieuwe eigenaar; volgens de curator hebben meerdere geïnteresseerden zich gemeld.

Volgens het Financieele Dagblad denkt de curator op korte termijn meer te kunnen zeggen over de kansen op een doorstart. Ook wordt mogelijk een deel van de bedrijfsbezittingen verkocht. Niet al het werk zou stilliggen. De werkzaamheden worden op beperkte schaal voortgezet.