Eerste snellaadstations van Fastned draaien break-even

Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations, zag in maart haar eerste twee stations het break-even punt passeren.

Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België

Dit betekent dat de uitgaven voor het operationeel houden van deze stations, zoals stroom, netaansluiting, licentiekosten, locatiehuur, schoonmaak en onderhoud zijn gedekt door de inkomsten op die stations. Fastned verwacht dat in de komende maanden steeds meer stations het break-even punt zullen passeren.

De operationele kosten per station liggen laag. Alle 58 Fastned stations zijn onbemand en worden centraal aangestuurd vanuit het hoofdkantoor. Het volgende financiële doel is dan ook de dekking van deze centrale kosten. Aangezien deze centrale kosten slechts zeer beperkt toenemen wanneer er nieuwe stations worden toegevoegd aan het netwerk, dalen deze kosten per station bij iedere uitbreiding van het netwerk. De laatste stap naar winstgevendheid van de onderneming betreft dekking van afschrijvingen en financieringslasten.

Bart Lubbers, mede-oprichter Fastned: "Na vijf jaar investeren is het fantastisch om te zien dat de eerste stations nu break-even draaien. Dit is echt een mijlpaal. Het is de verdienste van het hele Fastned team en de ruim 1600 mensen die in een vroeg stadium hebben geïnvesteerd. De omzet bij alle stations groeit en het toenemende aantal elektrische auto’s ondersteunt deze trend."

Eerste snellaadstations van Fastned draaien break-even - Automobielmanagement.nl

Eerste snellaadstations van Fastned draaien break-even

Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations, zag in maart haar eerste twee stations het break-even punt passeren.

Rompslomp belemmert aanleg snellaadpunten in België

Dit betekent dat de uitgaven voor het operationeel houden van deze stations, zoals stroom, netaansluiting, licentiekosten, locatiehuur, schoonmaak en onderhoud zijn gedekt door de inkomsten op die stations. Fastned verwacht dat in de komende maanden steeds meer stations het break-even punt zullen passeren.

De operationele kosten per station liggen laag. Alle 58 Fastned stations zijn onbemand en worden centraal aangestuurd vanuit het hoofdkantoor. Het volgende financiële doel is dan ook de dekking van deze centrale kosten. Aangezien deze centrale kosten slechts zeer beperkt toenemen wanneer er nieuwe stations worden toegevoegd aan het netwerk, dalen deze kosten per station bij iedere uitbreiding van het netwerk. De laatste stap naar winstgevendheid van de onderneming betreft dekking van afschrijvingen en financieringslasten.

Bart Lubbers, mede-oprichter Fastned: "Na vijf jaar investeren is het fantastisch om te zien dat de eerste stations nu break-even draaien. Dit is echt een mijlpaal. Het is de verdienste van het hele Fastned team en de ruim 1600 mensen die in een vroeg stadium hebben geïnvesteerd. De omzet bij alle stations groeit en het toenemende aantal elektrische auto’s ondersteunt deze trend."