Volgens de onderzoekers is er in deze periode sprake van substantiële premiedalingen. Op de particuliere markt daalt het premievolume 19% en op de zakelijke markt 7%. Vooral het particuliere autosegment wordt met een volumedaling van 31% hard geraakt, zo blijkt uit het rapport: "Ook zal de winstgevendheid zeer laag blijven."

Op lange termijn wordt een gematigde economische groei verwacht. Dit leidt tot relatieve verarming en lagere waarde van bezit. Zo daalt het aantal verkochte nieuwe auto’s met een derde. De veroudering van het wagenpark zorgt voor een daling van de gemiddelde premies. De zware concurrentie, veroorzaakt door een groot aantal spelers van vergelijkbare omvang, stuwt deze ontwikkeling verder. Hierdoor herstelt de winstgevendheid van het autosegment niet. Volgens het onderzoek moeten verzekeraars door onder andere deze reden in de kosten snijden: "Vooral in de administratieve afhandeling zullen technologische doorbraken plaatsvinden."

Alleen al op de particuliere markt moeten verzekeraars de komende tien jaar € 630 miljoen besparen. Volgens marktanalist Daniël Koudijs zal de sector in aanloop naar de echt grote technologische doorbraken rond 2030 moeten werken aan een zachte landing van het huidige business model: "De huidige focus op micro-innovatie als antwoord op marktontwikkelingen leidt de aandacht af van de uitdagingen op strategische gebied."