Laatste nieuws:

WADDINXVEEN, 9 augustus 2017 16:10

Interview Geraldine Brouwers: 'Mazda is anders dan de rest'

Eén van de doelstellingen die algemeen directeur Geraldine Brouwers van Mazda Nederland twee jaar geleden meekreeg was: zorg voor twee procent dealerrendement. “Dat hebben we inmiddels aardig op orde. Er is stevig aan gewerkt. Uiteraard hebben we moeten inkrimpen wat dealervestigingen betreft en de verzorgingsgebieden groter gemaakt om zo meer volume per dealer te creëren. Ons rendement als importeur volgt haast automatisch, wij gaan niet mee in een prijzenslag.”

Twee jaar geleden was het rendement voor de meeste dealers in Nederland een paar tienden boven tot onder de nul procent. Job done zou je kunnen zeggen, op naar de volgende klus. "Nou door naar de volgende klus, daar ben ik nog niet aan toe. Er is hier nog genoeg te doen waar ik een rol in wil spelen."

Met veertig contractanten en eenenvijftig outlets behoort Mazda tot de middengroep van het Nederlandse dealercorps. Het Japanse merk had met de 121, 323 en 626 grote spelers in de verschillende segmenten. Jaartotalen van bijna dertigduizend stuks waren geen uitzondering. In de jaren 1991 en 1992 verkocht Mazda 28.964 en 28.957 stuks en behaalde daarmee respectievelijk 5,91 en 5,89 procent marktaandeel.

In de jaren daarna kwam Mazda in roerig water terecht. Het modellenaanbod sloeg in Nederland niet aan en het avontuur met Ford wierp ook niet de gehoopte vruchten af. Dieptepunt was 2011 met 4.736 auto's en een marktaandeel van 0,85 procent bungelend op de 23e plaats. Inmiddels staat de teller voor 2016 weer op 8.781 stuks met een marktaandeel van 2,29 procent op nummer zeventien.

Wereldwijd

De portfolio biedt naar het inzicht van Brouwers zeker nog meer mogelijkheden en de inmiddels gestage groei van het volume is nog lang niet aan zijn einde. "Zoals ik al aangaf zit er nog groei voor ons in, zeker als ik kijk naar de markt. Die staat op min elf procent en wij staan op plus zeven. Daar komen de nodige introducties in 2017 bij dus dan durf ik wel te zeggen dat het een mooi jaar gaat worden. De CX 5 en de CX 3 zijn al mooie hardlopers. Wij zijn geen olifant op één poot en willen dat ook niet zijn."
Het merk Mazda mag volgens Brouwers nog wel een extra impuls krijgen. Zij is nog niet tevreden met de bekendheid van het merk. "Als ik eerlijk ben denk ik dat we ons succes voor een groot deel te danken hebben aan het modellenaanbod. Onze SUV's zien er gewoon uitstekend uit en vallen erg goed in de smaak. Als we dat wat meer kunnen laden met een grotere merkbekendheid en onze kernwaarden dan ben ik er van overtuigd dat we nog mooie tijden gaan beleven. Zeker met een ‘level playing field' dat ons te wachten staat staan we nog beter in de etalage."

Enigszins teleurgesteld over de beperkte verkoopresultaten van de 6 is ze zeker. Een segment dat in zijn algemeenheid onder druk staat, maar een uitstekend visitekaartje voor het merk kan zijn. Ook de 3 serie in het middensegment acteert in een veld waar de concurrentie moordend is.

Brouwers ziet de private lease hausse niet als een manier om met name in het B-segment met de 2 serie volume binnen te halen. Zij ziet daar een prijzenslag waar ze met Mazda niet in wil stappen. Dat zou geheel in tegenspraak zijn met de doelstelling van een gezond rendement. De druk die veel merken op hun organisaties zetten om volume in de markt te pompen ligt niet op het Japanse merk. "Wij produceren wereldwijd net even iets minder auto's dan de vraag en dat is een heerlijke strategie die er onder andere voor zorgt dat je in dit soort onzalige prijzenslagen niet mee hoeft te gaan."

Trendvolger

Ongeveer 26 procent van de verkopen ligt in de zakelijke markt. Dat moet naar een fatsoenlijke dertig plus. "Vergeet niet dat de particuliere markt zal teruglopen. De verhouding tussen autogebruik en -bezit zal verder verschuiven richting gebruik, maar in onze opinie zal dat niet de overhand nemen. De mensen willen in bepaalde fases van het leven gewoon een auto van zichzelf voor de deur. En zeker buiten de Randstad."

Dat zij één van de weinige topvrouwen binnen de hele autobranche is, brengt haar niet tot pittige uitspraken over de behoudende autobranche. Wel denkt ze dat het een verrijking zou zijn wanneer er een grotere diversiteit zou zijn. "De mogelijkheden bekijken vanuit verschillende gezichtsvelden levert altijd een beter resultaat op. Daar ben ik van overtuigd."

Ook de klant is vanzelfsprekend veranderd. Werd vroeger de auto ‘s ochtends gebracht en ‘s avonds opgehaald, nu wordt er gewacht tot de reparatie is uitgevoerd. Dat vraagt een andere opvang van de klant. "Strakkere planning, betere wachtruimte met faciliteiten. En natuurlijk internet. De klant is volledig geïnformeerd, weet waar hij of zij naar toe wil. Een mondige, goed op de hoogte zijnde klant zoekt meer de bevestiging dan dat hij een vraagbaak zoekt. Speel daar op in en verras de klant met net even een stapje meer te doen dan deze verwacht."

Het plaatje van jaren geleden waarbij Mazda zich als een technisch vooruitstrevend, haast experimenteel merk in de markt zette is al geruime tijd achter de rug. "Zonder onze technische roots te verwaarlozen", haast ze zich te zeggen. Alert blijven en luisteren naar de markt staat buiten kijf, maar ver voorbij de horizon liggende vergezichten, daar bezondigt het merk zich niet meer aan. Toch ziet ze Mazda niet slechts als een trendvolger. "Natuurlijk zijn we op sommige gebieden trendvolger zoals de meeste fabrikanten, maar op andere punten juist weer niet. Zo ontwikkelden we de SKYACTIV techniek, waarin Mazda juist wezenlijk anders is dan de rest en niet trendvolgend. Geen downsizing van de motoren, wat bijna iedereen doet, maar, zoals wij het noemen, ‘rightsizing'. We profileren ons niet voor niets als: ‘anders zijn dan de rest'. We zijn een alerte organisatie die zijn eigen trends uitzet," besluit de algemeen directeur met een veelzeggende glimlach.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
FIOD onderzoekt miljoenenfraude met dure auto’s (17-01-2018)
Nieuwe eigenaren voor Airbagbank (16-01-2018)
Prijsverschil benzine/diesel kleiner maar niet in NL (15-01-2018)
Drie jaar cel geëist voor corruptie bij overheidsauto's (12-01-2018)
Bovag/RAI: nieuwe WLTP-testcyclus mag bpm niet laten stijgen (11-01-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
JLR bouwt researchcentrum in Ierland (18-01-2018)
Sjoemelen met km-stand kost EU miljarden (18-01-2018)
Opbrengst auto Hitler deels naar goed doel (17-01-2018)
Achtergrond: Belgische auto-industrie verkeert in 'bloedvorm' (17-01-2018)
Olieland Saoedi-Arabië investeert in EV’s (16-01-2018)
Auto & Lease » RSS
LeasePlan komt met Sustainable Fleet Benchmark (18-01-2018)
LeasePlan: maak wagenparken elektrisch (15-01-2018)
Aantal leaseregistraties 2017 groeit met 13% (08-01-2018)
LeaseTrader: prijzen private lease wisselen bijna wekelijks (29-12-2017)
'Mijlpaal 100.000 private lease contracten in Nederland is nog maar het begin' (27-12-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Zwart favoriete autokleur bij de Britten (16-01-2018)
Rolls-Royce koper is heel normaal (28-12-2017)
Garage bij je (nieuwe) huis is niet meer nodig (20-12-2017)
Porsche Museum restaureert zijn oudste 911 (filmpje) (14-12-2017)
Autobezitter nog altijd merkentrouw (01-12-2017)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Hebben elektrische auto’s eigenlijk wel toekomst? (12-01-2018)
Ford en Bosch beschuldigd van sjoemelen (12-01-2018)
Klimaatdoelen wegvervoer niet haalbaar zonder CO2-heffing (11-01-2018)
JLR: stoppen met zwart maken van diesel (09-01-2018)
EV Nieuws: De nieuwe Hyundai waterstof-SUV (04-01-2018)
Auto & Politiek » RSS
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
'Europese autosector moet snel zijn met EV’s' (21-11-2017)
Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby (16-11-2017)
Auto & Reclame » RSS
Toyota pakt groots uit bij de Super Bowl (filmpje) (18-01-2018)
Noren bezorgen Tesla hoofdpijn (12-01-2018)
Citroën C3 Aircross is AutoBest ‘beste koop van Europa’ (18-12-2017)
Van Mossel winnaar publieksprijs Online Dealer Awards (14-12-2017)
Continental Banden sponsort de Tour de France (11-12-2017)
Auto & Techniek » RSS
Elektrische taxi Londen nog niet de weg op (17-01-2018)
Rolls-Royce-baas: 'Brits vakmanschap vaak beter dan Duitse engineering' (27-12-2017)
Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen (14-11-2017)
Japanse auto’s meest betrouwbaar (02-11-2017)
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Auto & Technologie » RSS
‘Nederland best voorbereid op zelfrijdende auto’ (18-01-2018)
GM komt met autonome auto zonder stuur (filmpje) (17-01-2018)
Onderzoek naar devulcanisatieproces voor hergebruik autobandrubber (09-01-2018)
General Motors krijgt patent op voetgangers-airbag (02-01-2018)
Nationaal data onderzoek: veel potentieel voor slim laden (28-12-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Wijlhuizen en Beneparts bundelen krachten (18-01-2018)
Grossier d’Uston & Allard uit Den Haag naar GroupAuto (09-01-2018)
Brezan Autoparts neemt Van Looy over (08-01-2018)
Nederlanders onbekend met nieuwe regels winterbanden in Duitsland (27-12-2017)
Onderzoek Clepa: onderdelen zijn niet te vinden (21-12-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Herstructurering Maserati verkooporganisatie (16-01-2018)
Grootste driemerken dealer PSA opent in Bordeaux (16-01-2018)
Geen 'Belgische problemen' bij BMW Nederland (04-01-2018)
Van den Udenhout en Van Mossel kopen Noordhoek Autogroep (03-01-2018)
Kleine BMW-dealer in België stopt ermee (03-01-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Land Rover verrast met tóch nog een Defender (filmpje) (17-01-2018)
Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy' (02-11-2017)
Citroën gaat weer voor groot (01-11-2017)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Restauratiebedrijven van Focwa naar Bovag (12-01-2018)
Een voertuig dat “Au!” zegt als het schade oploopt (20-12-2017)
Sneeuw veroorzaakte 10 tot 20% meer ongevallen (15-12-2017)
Focwa Schadeherstel en Specialisten gaan samenwerken (15-12-2017)
Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog (06-12-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Elektrische bestelwagen VW komt er aan (11-01-2018)
Achtergrond: elektrisch aangedreven bestelauto’s naar 4.250 kg (15-11-2017)
Sterke stijging bestelautokilometers (07-11-2017)
Welke bestelwagen komt ’t best door de (Britse) APK? (20-10-2017)
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Gerhard Prent is nieuwe salesmanager Macadam (17-01-2018)
Volvo-directeur Snijders vertrekt naar Azië (16-01-2018)
René Palsgraaf is nieuwe accountmanager AVN Group (11-01-2018)
Onno Bierhoff is nieuwe directeur Arval Nederland (03-01-2018)
Renault zoekt opvolger voor Ghosn (28-12-2017)
Franchise formules automotive » RSS
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Europese automarkt over 2017 boven de 15 miljoen (18-01-2018)
Autoverkoop Renault concern komt aan 3,76 miljoen auto’s over 2017 (17-01-2018)
Autoverkoop Volkswagen eindigt op 6,23 miljoen auto’s in 2017, China meegeteld (17-01-2018)
Occasionexport buigt negatieve trend om (16-01-2018)
Mercedes-Benz verslaat BMW (15-01-2018)
Occasions » RSS
Januari piekmaand voor tweedehands SUV (18-01-2018)
Japanners stoppen bijna half miljard in Auto1 (16-01-2018)
Occasionimport naar recordaantal ondanks afvlakking (15-01-2018)
Autowebshop Bynco gaat inruil auto’s online afhandelen (11-01-2018)
Occasionverkopen in 2017 licht gedaald (02-01-2018)
Overige » RSS
Oud Bovag-bestuurslid en Toyota-dealer Peter Scholten overleden (09-01-2018)
Oud-topman Toyota overleden (08-01-2018)
Column Toralt Deinum: Lucky Letters (04-01-2018)
CED-directeur Peter Kruyt overleden (02-01-2018)
Column Clem Dickmann: Slecht zicht in het mistseizoen (29-12-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1775)...

Autoworld Brussel directeur Sébastien de Baere in Autovisie

Autoworld Brussel directeur Sébastien de Baere in Autovisie

Poll

Youngtimers in de lease: een mooi verdienmodel voor de autobranche

Geef je mening toon resultaten