Bovag/RAI: nieuwe WLTP-testcyclus mag bpm niet laten stijgen

Dataleverancier Jato berekende dat sommige auto’s onder de nieuwe Europese WLTP-uitstoottest duizenden euro’s duurder kunnen worden omdat ze, onder de nieuwe regels, in een hogere bpm-schrijf vallen. Volgens Bovag/RAI zit er een probleem in de overgangsfase.

Tweede Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar BPM-stijging

Tussen 1 september 2017 en 1 september 2018 zullen stapsgewijs alle nieuw geproduceerde auto’s overgaan op de stengere Europese WLTP-test. Het ministerie van Financiën heeft in 2016 al aangekondigd de BPM-tabellen op de nieuwe testcyclus te zullen aanpassen. Nu ontstaat er, volgens de Bovag, echter een probleem in die overgangsfase: WLTP-auto’s worden ‘teruggezet’ naar hun NEDC CO2-waarde om ze (bij gebrek aan een WLTP-BPM tabel) correct te kunnen aanslaan in de BPM.

Dat terugzetten kan via een rekentool van de Europese Commissie, of doordat fabrikanten hun auto’s laten hertesten. Beide methoden resulteren in een zogenaamde ‘NEDC 2.0 waarde’. Er zijn nu eerste indicaties dat die NEDC 2.0 waarden vaak boven de oorspronkelijke NEDC (1.0) waarden liggen. Dat zou in 2018 tot hogere BPM-bedragen kunnen leiden.

Autoregeling

BOVAG en RAI Vereniging zijn nu met het ministerie van Financiën in gesprek om zo snel mogelijk (liefst per 1 januari 2019) naar een nieuwe WLTP-BPM tabel over te gaan. Deze moet ervoor zorgen dat de gemiddelde BPM voor nieuwe auto’s niet stijgt. Op merk-, model- en uitvoeringniveau kan dat overigens per definitie niet worden gegarandeerd, omdat de verhouding tussen NEDC en WLTP CO2-emissiewaarden voor elke auto anders kan zijn.

Bron: Trends in Autoleasing

Bovag/RAI: nieuwe WLTP-testcyclus mag bpm niet laten stijgen - Automobielmanagement.nl

Bovag/RAI: nieuwe WLTP-testcyclus mag bpm niet laten stijgen

Dataleverancier Jato berekende dat sommige auto’s onder de nieuwe Europese WLTP-uitstoottest duizenden euro’s duurder kunnen worden omdat ze, onder de nieuwe regels, in een hogere bpm-schrijf vallen. Volgens Bovag/RAI zit er een probleem in de overgangsfase.

Tweede Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar BPM-stijging

Tussen 1 september 2017 en 1 september 2018 zullen stapsgewijs alle nieuw geproduceerde auto’s overgaan op de stengere Europese WLTP-test. Het ministerie van Financiën heeft in 2016 al aangekondigd de BPM-tabellen op de nieuwe testcyclus te zullen aanpassen. Nu ontstaat er, volgens de Bovag, echter een probleem in die overgangsfase: WLTP-auto’s worden ‘teruggezet’ naar hun NEDC CO2-waarde om ze (bij gebrek aan een WLTP-BPM tabel) correct te kunnen aanslaan in de BPM.

Dat terugzetten kan via een rekentool van de Europese Commissie, of doordat fabrikanten hun auto’s laten hertesten. Beide methoden resulteren in een zogenaamde ‘NEDC 2.0 waarde’. Er zijn nu eerste indicaties dat die NEDC 2.0 waarden vaak boven de oorspronkelijke NEDC (1.0) waarden liggen. Dat zou in 2018 tot hogere BPM-bedragen kunnen leiden.

Autoregeling

BOVAG en RAI Vereniging zijn nu met het ministerie van Financiën in gesprek om zo snel mogelijk (liefst per 1 januari 2019) naar een nieuwe WLTP-BPM tabel over te gaan. Deze moet ervoor zorgen dat de gemiddelde BPM voor nieuwe auto’s niet stijgt. Op merk-, model- en uitvoeringniveau kan dat overigens per definitie niet worden gegarandeerd, omdat de verhouding tussen NEDC en WLTP CO2-emissiewaarden voor elke auto anders kan zijn.

Bron: Trends in Autoleasing