Prijzen autobanden nu duidelijk dankzij de ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ervoor gezorgd dat verkopers van autobanden hun prijzen nu vermelden inclusief onvermijdbare kosten. Dit zijn kosten die je sowieso moet betalen, zoals de verwijderingsbijdrage.

Prijzen autobanden nu duidelijk dankzij de ACM

De brancheorganisaties Vaco, Bovag en RecyBEM waren actief betrokken bij de aanpak. Eerder was gebleken dat verkopers van autobanden hun prijzen vermeldden zonder deze verplichte kosten. Die kwamen er pas bij als de consument afrekende. De ACM heeft de verkopers hierop aangesproken via hun brancheorganisaties en de regels toegelicht. Zij kregen tot begin december vorig jaar de tijd om hun prijzen aan te passen. Na controle heeft de ACM vastgesteld dat de verkopers van autobanden niet langer misleidende prijzen hanteren. Dit betekent concreet dat de consument de autoband kan meenemen voor de prijs uit de advertentie.  

Duidelijke prijzen

Omdat de consument de verwijderingsbijdrage bij banden sowieso moet betalen, moet dit bedrag in de geadverteerde prijs zijn inbegrepen. De verkoper mag, als hij een hoger bedrag in rekening brengt dan het wettelijke bijdrage (1,50 euro), niet de indruk wekken dat het hogere bedrag de wettelijke bijdrage is. Als montage van de banden verplicht is, dan moet de prijs van de band inclusief montagekosten vermeld worden. Consumenten die banden aangeboden zien voor prijzen waarin niet alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, kunnen dit melden bij www.consuwijzer.nl.

Prijzen autobanden nu duidelijk dankzij de ACM - Automobielmanagement.nl

Prijzen autobanden nu duidelijk dankzij de ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ervoor gezorgd dat verkopers van autobanden hun prijzen nu vermelden inclusief onvermijdbare kosten. Dit zijn kosten die je sowieso moet betalen, zoals de verwijderingsbijdrage.

Prijzen autobanden nu duidelijk dankzij de ACM

De brancheorganisaties Vaco, Bovag en RecyBEM waren actief betrokken bij de aanpak. Eerder was gebleken dat verkopers van autobanden hun prijzen vermeldden zonder deze verplichte kosten. Die kwamen er pas bij als de consument afrekende. De ACM heeft de verkopers hierop aangesproken via hun brancheorganisaties en de regels toegelicht. Zij kregen tot begin december vorig jaar de tijd om hun prijzen aan te passen. Na controle heeft de ACM vastgesteld dat de verkopers van autobanden niet langer misleidende prijzen hanteren. Dit betekent concreet dat de consument de autoband kan meenemen voor de prijs uit de advertentie.  

Duidelijke prijzen

Omdat de consument de verwijderingsbijdrage bij banden sowieso moet betalen, moet dit bedrag in de geadverteerde prijs zijn inbegrepen. De verkoper mag, als hij een hoger bedrag in rekening brengt dan het wettelijke bijdrage (1,50 euro), niet de indruk wekken dat het hogere bedrag de wettelijke bijdrage is. Als montage van de banden verplicht is, dan moet de prijs van de band inclusief montagekosten vermeld worden. Consumenten die banden aangeboden zien voor prijzen waarin niet alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, kunnen dit melden bij www.consuwijzer.nl.