De omzet ging wel omhoog van 6,4 naar 6,6 miljard euro. Dat is vooral te danken aan de grote vraag naar luxe automerken als Porsche, Bentley en Lamborghini. Mede door de overname van het Amerikaanse Indigo Auto Groep dat in tien vestigingen Jaguar, Maserati en Aston Martin verkoopt hoopt Pon de omzet in luxe auto’s dit jaar richting één miljard euro op te voeren.

De automotive-activiteiten van de vaderlandse importeur van de merken uit de Volkswagen Groep leverden vorig jaar met 4,1 miljard ongeveer twee-derde van de groepsomzet op. Die automotive verkopen waren ook 2,6 procent hoger dan in 2016. Pon verheugt zich verder in een toenemende belangstelling voor elektrische fietsen. Bijna 40 procent van alle verkochte fietsen is nu een eBike. Pon verwacht daarbij dit jaar zo’n 800.000 fietsen te kunnen verkopen.

Pon heeft begin dit jaar de mobiliteitskaart Shuttle geïntroduceerd waarmee gebruikers zelf het soort vervoer kunnen kiezen: fiets, openbaar vervoer of auto. In drie maanden staat de teller voor deze nieuwe dienst op ruim 120.000 gebruikers. De kaart voor multimodaal vervoer vindt gretig aftrek bij grote bedrijven en overheidsinstellingen. Daarmee anticipeert Pon op de toenemende behoefte van klanten voor wie niet zozeer het bezit, maar het flexibel gebruik van vervoersmiddelen belangrijker is.