Niet alleen nam het aantal geregistreerde auto’s toe, ook de gemiddelde aanschafwaarde steeg. Gemiddeld werd €32.500 uitgegeven aan een nieuwe auto (inclusief belasting). Ruim €1.000 meer dan gemiddeld in 2017 en maar liefst €7.500 meer dan tijdens de crisis in 2010. Dat meldt ING Economisch Bureau in een persbericht. 

Duurdere auto in trek

Nu de economie groeit en de werkgelegenheid stijgt nemen de bestedingen aan auto’s toe, zo blijkt uit de Auto-omzetmonitor. Er werden in het eerste kwartaal van 2018 niet alleen meer nieuwe auto’s geregistreerd, maar vooral ook duurdere auto’s. Met name boven de €30.000 zijn relatief meer kopers te vinden. Dat resulteert in een hogere gemiddelde aanschafprijs. Die steeg tussen 2010 en 2018 van €24.000 naar €32.500. 

Duitse merken trekken veel omzet naar zich toe

Een deel van die stijging wordt overigens veroorzaakt door hogere belastingen. Vooral kleine zuinige auto’s stegen de afgelopen jaren in prijs omdat de BPM vrijstelling op deze auto’s in 2015 verviel. Naast de overheid profiteren echter ook de autoproducenten. Zo steeg de omzet in nieuw geregistreerde auto’s van marktleider Volkswagen in Nederland in het eerste kwartaal van 2018 met 43% tot €500 miljoen. BMW bezet plek twee met een omzet van €400 miljoen. BMW verkocht weliswaar minder auto’s dan VW, maar wel bovengemiddeld in prijs (gemiddelde aanschafwaarde €62.100). Op de plekken 3 en 4 volgen Opel (€289 miljoen) en Mercedes (€273 miljoen). De totale omzet in de markt steeg van €3,75 miljard in het eerste kwartaal van 2017 naar €4,43 miljard in dezelfde periode in 2018.
 

SUV is cashcow, ook meer geld naar elektrisch

De populariteit van SUV’s draagt bij aan deze trend. Deze wat hoger geprijsde auto’s zijn zowel bij zakelijke als particuliere kopers in trek. SUV’s waren in het eerste kwartaal van 2018 goed voor 35% van de totale omzet. Gemiddeld werd €41.000 uitgegeven per SUV. Daarnaast ging er ook meer geld naar elektrische auto’s. De omzet in volledig elektrische auto’s verdubbelde van 121 miljoen in het eerste kwartaal van 2017 naar 240 miljoen over dezelfde periode in 2018. Goed voor 5,4% van de totale omzet in de markt.

Aanschaf