Daardoor is de autodivisie inmiddels goed voor 60 procent van de omzet van het Eindhovense familiebedrijf. Die divisie lijdt echter wel verlies, concludeert het Financieel Dagblad. "Ondanks de enorme groei bij VDL Nedcar is het resultaat afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Investeringen in de ontwikkeling van onze medewerkers zijn daarvoor een belangrijke verklaring. De opschaling van ons bedrijf is gepaard gegaan met een stevige groei van het aantal medewerkers. Die hebben bij VDL Nedcar interne opleidingen gevolgd. In Born werken 7.081 medewerkers. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de optimalisatie van processen en productielijnen, en wordt het resultaat ook gedrukt doordat we minder auto’s hebben uitgeleverd dan gepland als gevolg van stakingsdagen," valt te lezen in het halfjaarbericht.

VDL heeft ook een divisie bussen die dit halfjaar de omzet licht zag toenemen van 245 naar 256 miljoen euro. VDL Bus & Coach heeft het eerste halfjaar van 2018 echter met verlies afgesloten. "Dat heeft te maken met verhoogde investeringen als gevolg van onze succesvolle strategie in elektrische voertuigen, waarbij onlangs opnieuw mooie orders zijn binnengehaald. Ook de elektrische truck, die we in mei samen met onze partner DAF Trucks hebben gepresenteerd, biedt nieuwe perspectieven voor groei. Daarnaast hebben we flink geïnvesteerd in de opstart en/of uitbreiding van (nieuwe) markten, zoals in Spanje en Scandinavië. De investeringen zijn gestoeld op het structureel winstgevend maken van de divisie Bussen."