De Limburgse autofabriek heeft door de eerdere stakingen in de metaal, de vakanties en productieproblemen een grote achterstand opgelopen bij de aflevering van nieuwe BMW’s en Mini’s. Volgens het FD zijn er inmiddels 3.000 auto’s minder afgeleverd dan met BMW was afgesproken. De directie van VDL Nedcar wilde dat in ieder geval deels inlopen door extra overwerk op de zaterdag maar dat stuitte op groot verzet van de bonden en de werknemers. Vorige week, bij de eerste ‘extra’ zaterdag, kwam een deel van het personeel niet naar het werk.

Een bestuurder van FNV Metaal heeft tegenover de krant verklaard dat BMW een gewijzigde productieplanning heeft gestuurd met lagere aantallen. Wat de reden is dat BMW minder auto’s wil hebben is niet duidelijk. Mogelijk is er verband met de slechte gang van zaken op de Europese markt. Over de eerste zes maanden van dit jaar verkocht BMW volgens de cijfers van Acea in Europa 1,1 procent minder auto’s dan in dezelfde periode in 2017 hoewel het Duitse merk het daarmee nog wel beter deed dan concurrenten als Audi en Mercedes-Benz of Land Rover.