Bovag: ‘RAI doet aan stemmingmakerij’

De import van gebruikte dieselauto’s neemt sinds afgelopen winter zienderogen af, blijkt uit een analyse van Bovag. In maart 2018 werden nog 5.572 tweedehands diesels naar Nederland gehaald, in september waren het er nog maar 3.484.

Bovag: 'RAI doet aan stemmingmakerij'

Dat is een daling met ruim 37 procent in minder dan een halfjaar en het laagste niveau sinds januari 2016, berekent de branche-organisatie. "We herkennen ons dan ook niet in het beeld dat de RAI Vereniging oproept van Duitse diesels die Nederland zouden overspoelen. Wat ons betreft onnodige stemmingmakerij", aldus algemeen voorzitter Bertho Eckhardt.

In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er 42.350 gebruikte diesels ingevoerd. Dat is net een kwart van alle importauto’s. In 2012 was het aandeel diesel in de import nog 38,6 procent. Eckhardt: "Ook al laait de discussie bij onze oosterburen flink op, willen steeds meer Duitse steden een dieselverbod en worden de Duitsers met hoge premies verleid om hun diesel in te ruilen: uit deze cijfers blijkt dat er geen enkele grond is om aan te nemen dat die auto’s massaal naar Nederland zouden komen. Sterker nog, Nederland exporteert zelf steeds meer diesels."

Bovag meldt ook dat de verkoop van tweedehands dieselauto’s door de vakhandel aan consumenten sinds het begin van de zomer tanende is. Afgelopen juni waren dat er 19.180 en in september nog maar 14.969 (min 22 procent). Verder verlieten vorige maand 10.920 diesels ons land en daarmee groeide de export naar het hoogste niveau sinds maart 2016.

Bovag: ‘RAI doet aan stemmingmakerij’ - Automobielmanagement.nl

Bovag: ‘RAI doet aan stemmingmakerij’

De import van gebruikte dieselauto’s neemt sinds afgelopen winter zienderogen af, blijkt uit een analyse van Bovag. In maart 2018 werden nog 5.572 tweedehands diesels naar Nederland gehaald, in september waren het er nog maar 3.484.

Bovag: 'RAI doet aan stemmingmakerij'

Dat is een daling met ruim 37 procent in minder dan een halfjaar en het laagste niveau sinds januari 2016, berekent de branche-organisatie. "We herkennen ons dan ook niet in het beeld dat de RAI Vereniging oproept van Duitse diesels die Nederland zouden overspoelen. Wat ons betreft onnodige stemmingmakerij", aldus algemeen voorzitter Bertho Eckhardt.

In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er 42.350 gebruikte diesels ingevoerd. Dat is net een kwart van alle importauto’s. In 2012 was het aandeel diesel in de import nog 38,6 procent. Eckhardt: "Ook al laait de discussie bij onze oosterburen flink op, willen steeds meer Duitse steden een dieselverbod en worden de Duitsers met hoge premies verleid om hun diesel in te ruilen: uit deze cijfers blijkt dat er geen enkele grond is om aan te nemen dat die auto’s massaal naar Nederland zouden komen. Sterker nog, Nederland exporteert zelf steeds meer diesels."

Bovag meldt ook dat de verkoop van tweedehands dieselauto’s door de vakhandel aan consumenten sinds het begin van de zomer tanende is. Afgelopen juni waren dat er 19.180 en in september nog maar 14.969 (min 22 procent). Verder verlieten vorige maand 10.920 diesels ons land en daarmee groeide de export naar het hoogste niveau sinds maart 2016.