Dure Tesla krijgt 70.000 euro subsidie

Wie nu een dure Tesla Model S P90D van ruim 129.000 euro zou leasen, kan de komende vijf jaar in totaal 70.000 euro subsidie uit ’s lands schatkist tegemoet zien. Dat is de optelsom van een aantal belastingvoordelen voor en subsidies op elektrische auto’s, blijkt uit een opsomming van staatssecretaris Snel van financiën op vragen van het CDA.

Dure Tesla krijgt 70.000 euro subsidie

Het grootste voordeel zit in het feit dat de bijtelling voor zo’n elektrische auto maar vier procent is en niet de gebruikelijke 22 procent. Vanaf volgend jaar wordt over de waarde boven de 50.000 euro overigens wel die 22 procent gerekend maar de rest van 2018 nog niet. Daarnaast is de auto ook vrijgesteld van wegenbelasting. Wel is het zo dat de belastingvoordelen op plug-in hybrides vorig jaar zijn ingetrokken.

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, die de vragen stelde, zegt: "In andere woorden, deze Tesla krijgt nu 75 cent subsidie van de staat per gereden kilometer. U krijgt maximaal 19 cent vergoed van uw werkgever, de rest is zwaar belast. En de milieuwinst van de Tesla is minimaal." Op Twitter wordt de subsidie van de Tesla door velen ook gehekeld.

Reacties

Typisch VVD de rijken rijker maken, wie zo,n auto kan kopen heeft geen subsidie nodig

Geplaatst door: j. Verbroekken op

Welkland heeft nu eigelijk een dergelijk hoog belastingstelsel op auto’s als in Nederland. Als je kijkt naar veel omringende landen heeft een elektrische auto in Nederland een gelijke belastingdruk als een normale auto in andere EU landen. Dus eigenlijk heeft een elektrische auto een normale belastingdruk.

Geplaatst door: Harm Nienhuis op

Betaal nu een € 6.000,- belasting voor privé gebruik voor een Tesla. Milieu besparing: 70dkm in 2 jaar betekend 5.400 liter diesel minder, 16 liter motorolie, 2 oliefilters en zeker een setje remmen voor tov 17.500kw stroom waarvan zeker de helft groen was. Tevens zie ik diverse Tesla’s met +400dkm.Die kom je straks niet meer tegen met euro6. Hoezo geen milieu winst?

Geplaatst door: Harm Nienhuis op

Beste Harm, mogen we die batterijen van die sloop tesla’s straks in jouw huis en tuin komen opslaan? Of schieten we die de ruimte in met een CO2 slurper gelijk aan alle besparing? En wat je even mist in deze is dat prive gebruik van een auto (wat voor soort dan ook) die door de werkgever betaald wordt, gezien is als inkomen. Daar krijg je met die vette korting van 16% op de bijtelling inderdaad een voordeel. Er zijn meer landen in Europa die het prive voordeel belasten. Ik vind het allemaal te kort door de bocht. Men let ook helemaal niet op de lange termijn effecten van deze e-auto. Als heel Nederland morgen elektrisch rijdt is de stroom rond het middag uur echt wel op. Tijd voor meer onderzoek zou ik zeggen, in plaats van maar steeds weer meer batterijen te bouwen en onzinnige voordelen uit te delen.

Ik raad iedereen aan eens te kijken naar het volgende artikel met als belangrijkste alinea; However, in the EU as few as 5% (pdf) of lithium-ion batteries are recycled. This has an environmental cost. Not only do the batteries carry a risk of giving off toxic gases if damaged, but core ingredients such as lithium and cobalt are finite and extraction can lead to water pollution and depletion among other environmental consequences. …

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling

Geplaatst door: Marc Hollander op
Dure Tesla krijgt 70.000 euro subsidie - Automobielmanagement.nl

Dure Tesla krijgt 70.000 euro subsidie

Wie nu een dure Tesla Model S P90D van ruim 129.000 euro zou leasen, kan de komende vijf jaar in totaal 70.000 euro subsidie uit ’s lands schatkist tegemoet zien. Dat is de optelsom van een aantal belastingvoordelen voor en subsidies op elektrische auto’s, blijkt uit een opsomming van staatssecretaris Snel van financiën op vragen van het CDA.

Dure Tesla krijgt 70.000 euro subsidie

Het grootste voordeel zit in het feit dat de bijtelling voor zo’n elektrische auto maar vier procent is en niet de gebruikelijke 22 procent. Vanaf volgend jaar wordt over de waarde boven de 50.000 euro overigens wel die 22 procent gerekend maar de rest van 2018 nog niet. Daarnaast is de auto ook vrijgesteld van wegenbelasting. Wel is het zo dat de belastingvoordelen op plug-in hybrides vorig jaar zijn ingetrokken.

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, die de vragen stelde, zegt: "In andere woorden, deze Tesla krijgt nu 75 cent subsidie van de staat per gereden kilometer. U krijgt maximaal 19 cent vergoed van uw werkgever, de rest is zwaar belast. En de milieuwinst van de Tesla is minimaal." Op Twitter wordt de subsidie van de Tesla door velen ook gehekeld.

Reacties

Typisch VVD de rijken rijker maken, wie zo,n auto kan kopen heeft geen subsidie nodig

Geplaatst door: j. Verbroekken op

Welkland heeft nu eigelijk een dergelijk hoog belastingstelsel op auto’s als in Nederland. Als je kijkt naar veel omringende landen heeft een elektrische auto in Nederland een gelijke belastingdruk als een normale auto in andere EU landen. Dus eigenlijk heeft een elektrische auto een normale belastingdruk.

Geplaatst door: Harm Nienhuis op

Betaal nu een € 6.000,- belasting voor privé gebruik voor een Tesla. Milieu besparing: 70dkm in 2 jaar betekend 5.400 liter diesel minder, 16 liter motorolie, 2 oliefilters en zeker een setje remmen voor tov 17.500kw stroom waarvan zeker de helft groen was. Tevens zie ik diverse Tesla’s met +400dkm.Die kom je straks niet meer tegen met euro6. Hoezo geen milieu winst?

Geplaatst door: Harm Nienhuis op

Beste Harm, mogen we die batterijen van die sloop tesla’s straks in jouw huis en tuin komen opslaan? Of schieten we die de ruimte in met een CO2 slurper gelijk aan alle besparing? En wat je even mist in deze is dat prive gebruik van een auto (wat voor soort dan ook) die door de werkgever betaald wordt, gezien is als inkomen. Daar krijg je met die vette korting van 16% op de bijtelling inderdaad een voordeel. Er zijn meer landen in Europa die het prive voordeel belasten. Ik vind het allemaal te kort door de bocht. Men let ook helemaal niet op de lange termijn effecten van deze e-auto. Als heel Nederland morgen elektrisch rijdt is de stroom rond het middag uur echt wel op. Tijd voor meer onderzoek zou ik zeggen, in plaats van maar steeds weer meer batterijen te bouwen en onzinnige voordelen uit te delen.

Ik raad iedereen aan eens te kijken naar het volgende artikel met als belangrijkste alinea; However, in the EU as few as 5% (pdf) of lithium-ion batteries are recycled. This has an environmental cost. Not only do the batteries carry a risk of giving off toxic gases if damaged, but core ingredients such as lithium and cobalt are finite and extraction can lead to water pollution and depletion among other environmental consequences. …

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling

Geplaatst door: Marc Hollander op