Daarbij komen er vijf nieuwe formats voor verkooppunten, waaronder city showrooms en pop-up stores. De hele verkooporganisatie moet flexibeler en efficiënter worden, is het doel. In Nederland wordt die strategie al enige tijd gevolgd, zegt Dennis Homberg, PR-manager bij Pon Autohandel N.V. in Leusden desgevraagd: "We zijn in Nederland de richting, zoals die wordt geschetst in de persinformatie, al een aantal jaren geleden ingeslagen".

VW en de European Dealer Council hebben de plannen voor de 5.400 dealers en 54.000 werknemers in Europa een maand geleden gezamenlijk gelanceerd. "De ervaring van het auto kopen zal veranderen," stellen zij daarbij. De rond de vijf miljoen klanten worden ingevoerd in de nieuwe wereld van de mobiliteit en krijgen individuele diensten aangeboden op basis van hun ID." Rond de veranderingen duiken de laatste tijd wel steeds meer verhalen op over problemen die daarbij in sommige landen zijn ontstaan. Zo heeft een aantal beoogde mega-dealers in België problemen met het van hen vereiste opkopen van collega-bedrijven in de regio om de gewenste schaalvergroting te bereiken. Ook in Groot-Brittannië roept de sanering van het VW-dealernetwerk vragen op.