De Nederlandse overheid trok dit jaar 65 miljoen uit voor de sloopregeling. Doel: de verkoop van auto’s en de werkgelegenheid in de branche stimuleren én vuile auto’s van de weg krijgen. Wie zijn oude, vervuilende personenauto inruilt voor een nieuwer en schoner model, krijgt tot duizend euro. Maar Goudzoekers ontdekte dat noch het milieu, noch de autoverkopers er echt baat bij hebben. Er worden vooral tweedehands auto’s verkocht, zodat de branche alsnog met een grote voorraad blijft zitten.

En een auto komt pas in aanmerking voor de sloopregeling als er een apk van minimaal drie maanden op zit. Voor veel automobilisten betekent dat dat eerst de nodige reparaties – en kosten – nodig zijn voordat er gesloopt kan worden. Sloopbedrijven halen vervolgens alle bruikbare onderdelen uit een auto voordat die vernietigd wordt. Van de nieuwe onderdelen die voor de apk nodig waren tot de motoren aan toe. De onderdelen kunnen worden doorverkocht en zo kan het gebeuren dat zelfs de – vervuilende – motoren weer teruggezet worden in een Nederlandse auto. Ook worden veel onderdelen geëxporteerd naar Polen, Azië en Afrika.

Het programma Goudzoekers deed verder onderzoek naar de talloze acties van autodealers om de autoverkopen een boost te geven. Weekendjes weg, extra accessoires, een Ladies Day en inruilkortingen: alles wordt uit de kast gehaald. In het programma zien we ook Rick uit Markelo, die een Volvo C30 kocht omdat hij daar de Volvo Experience bij kreeg: een weekendje Göteborg inclusief een hotelovernachting, een diner en een bezoek aan de Volvo-fabriek, waar hij de auto uiteindelijk ook kon ophalen om terug naar Nederland te rijden. Niet dat zijn auto ook in Zweden is gemaakt want die werd voor Rick’s reisje bij de Volvo-fabriek in het Belgische Gent op de boot naar Zweden geladen.

Klik HIER om de aflevering online te bekijken.