VW koopt aandeel carbonfabrikant SGL en ergert BMW

Het Volkswagen-concern heeft een aandeel van 8,18 procent gekocht in SGL Carbon, de Duitse fabrikant van koolstofvezelproducten. Saillant detail is dat BMW een contract heeft met dit bedrijf en dat grootaandeelhouder Suzanne Klatten van BMW ook grootaandeelhouder is van SGL Carbon.

 

Volkswagen betaalde 140 miljoen euro voor het aandeel. De actie zal scherp in de gaten worden gehouden door BMW en door Suzanne Klatten, zo verwacht zakenkrant Financial Times. Ferdinand Piëch, de patriarch van Volkswagen, heeft in Geneve gezegd dat zijn bedrijf verwacht hiermee meer grip te krijgen op lichtgewichtmaterialen, zonder overigens de belangen van BMW te schaden. Volkswagen zou BMW en mevrouw Klatten van te voren hebben geïnformeerd over de aankoop en VW wil zijn aandeel nog verhogen naar tien procent. "BMW is altijd een leuke concurrent van onze tien kleine merken geweest … wij bijten elkaar niet dus we kunnen het eigendom van SGL best delen", aldus Piëch in FT.  Maar daar is door Skion, de investeringsmaatschappij van Suzanne Klatten, lauwtjes op gereageerd. Skion verklaarde de aankoop met argusogen te bekijken. Bovendien zou Skion zijn aandeel van 22,5 procent in SGL heel snel kunnen verhogen tot het niveau van een zogenoemde blokkerende minderheid. Verder heeft Norbert Reithofer, de ceo van BMW, ontkend dat hij vooraf door Piëch zou zijn geïnformeerd. "Volkswagen heeft ons niet gevraagd of wij dit leuk vinden of niet."

 

SGL heeft twee jaar geleden een joint venture gesloten met BMW voor de ontwikkeling en massaproductie van carbon-onderdelen voor elektrische auto’s.  Het materiaal wordt nu nog vooral gebruikt in de vliegtuigindustrie en bij dure sportwagens. Maar het zal nu opschuiven naar de volumefabrikanten omdat er gewicht bespaard moet worden, met name bij ev’s en hybrides. BMW gata veel carbon gebruiken in de i3 die in 2013 op de markt komt. Ook Daimler en Audi hebben partnerschappen gesloten met specialisten op het gebied van carbon fibre. Audi, onderdeel van Volkswagen, kondigde pas geleden een samenwerking aan met Voith, een conglomeraat op gebied van engineering, om lichtgewicht materialen te produceren. Voith heeft ook een aandeel in SGL, namelijk vijf procent.  

  

VW koopt aandeel carbonfabrikant SGL en ergert BMW - Automobielmanagement.nl

VW koopt aandeel carbonfabrikant SGL en ergert BMW

Het Volkswagen-concern heeft een aandeel van 8,18 procent gekocht in SGL Carbon, de Duitse fabrikant van koolstofvezelproducten. Saillant detail is dat BMW een contract heeft met dit bedrijf en dat grootaandeelhouder Suzanne Klatten van BMW ook grootaandeelhouder is van SGL Carbon.

 

Volkswagen betaalde 140 miljoen euro voor het aandeel. De actie zal scherp in de gaten worden gehouden door BMW en door Suzanne Klatten, zo verwacht zakenkrant Financial Times. Ferdinand Piëch, de patriarch van Volkswagen, heeft in Geneve gezegd dat zijn bedrijf verwacht hiermee meer grip te krijgen op lichtgewichtmaterialen, zonder overigens de belangen van BMW te schaden. Volkswagen zou BMW en mevrouw Klatten van te voren hebben geïnformeerd over de aankoop en VW wil zijn aandeel nog verhogen naar tien procent. "BMW is altijd een leuke concurrent van onze tien kleine merken geweest … wij bijten elkaar niet dus we kunnen het eigendom van SGL best delen", aldus Piëch in FT.  Maar daar is door Skion, de investeringsmaatschappij van Suzanne Klatten, lauwtjes op gereageerd. Skion verklaarde de aankoop met argusogen te bekijken. Bovendien zou Skion zijn aandeel van 22,5 procent in SGL heel snel kunnen verhogen tot het niveau van een zogenoemde blokkerende minderheid. Verder heeft Norbert Reithofer, de ceo van BMW, ontkend dat hij vooraf door Piëch zou zijn geïnformeerd. "Volkswagen heeft ons niet gevraagd of wij dit leuk vinden of niet."

 

SGL heeft twee jaar geleden een joint venture gesloten met BMW voor de ontwikkeling en massaproductie van carbon-onderdelen voor elektrische auto’s.  Het materiaal wordt nu nog vooral gebruikt in de vliegtuigindustrie en bij dure sportwagens. Maar het zal nu opschuiven naar de volumefabrikanten omdat er gewicht bespaard moet worden, met name bij ev’s en hybrides. BMW gata veel carbon gebruiken in de i3 die in 2013 op de markt komt. Ook Daimler en Audi hebben partnerschappen gesloten met specialisten op het gebied van carbon fibre. Audi, onderdeel van Volkswagen, kondigde pas geleden een samenwerking aan met Voith, een conglomeraat op gebied van engineering, om lichtgewicht materialen te produceren. Voith heeft ook een aandeel in SGL, namelijk vijf procent.