GM verklaarde dat het niet kan meewerken aan een eigendomswisseling  van Saab als die van invloed kan zijn op de bestaande relaties van GM in China of de belangen van GM in het algemeen kan schaden. GM zei dit in reactie op de beoogde verkoop van Saab aan de Chinese ondernemingen Pang Da en Youngman voor honderd miljoen euro. De verkoop heeft voor 15 november goedkeuring nodig van een reeks van belanghebbenden, inclusief van GM.  Swedish Automobile heeft gezegd dat de Chinese bedrijven 700 miljoen euro zouden investeren en dat de fabriek in Trollhättan open blijft. Maar men wil ook Saab-auto’s gaan bouwen in China.

Het punt is dat Saab-auto´s vooral zijn gebaseerd op GM-techniek, inclusief de nieuwe 9-5. En GM heeft het recht behouden zijn licenties in te trekken.  De Amerikanen willen niet dat hun intellectueel eigendom verdwijnt naar de bureaus van twee relatief onbekende spelers op de Chinese markt. GM heeft grote belangen in China, de grootste automarkt ter wereld, vooral via joint ventures met lokale partijen. Het intellectueel eigendom is vaker een struikelblok. Ford drong aan op bescherming ervan toen Volvo werd verkocht aan het Chinese Geely in 2009. Volvo Cars heeft nog steeds toegang tot de technologie van Ford, maar Geely heeft daarover geen eigendomsrechten.

GM verkocht Saab in begin 2010 aan Swedish Automobile  (Spyker) maar sindsdien gaat het bij Saab niet van een leien dakje – vanaf april staan de productielijnen stil omdat toeleveranciers geen geld krijgen en medewerkers (3,6 duizend) geen salaris.  (bronnen: GM en FT)