Victor Muller: ‘Failliet Saab kan nog worden gered’

Saab Automobile CEO Victor Muller, tevens CEO van moedermaatschappij Swedish Automobile, stelt dat het niet geheel voorbij is voor de afgelopen maandag failliet verklaarde Zweedse autoproducent.

"Door het faillissement is het nu mogelijk met een schone lei te beginnen", aldus Muller in een interview met Dow Jones Newswires. Mullers uitspraken worden gesteund door signalen van belangstelling van potentiele kopers voor de restanten van het bedrijf.

Het faillissement zet de liquidatie van Saab Automobile in gang, om de schuldeisers te kunnen betalen. Onder de schuldeisers vallen ook de 3.400 werknemers die nog enkele maanden aan achterstallig salaris tegoed hebben.

Johan Nylen van advocatenkantoor Baker and McKenzie, de vertegenwoordiger in Zweden van autofabrikant Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. (Youngman), heeft dinsdag laten weten dat het Chinese bedrijf geinteresseerd is in alle activa van Saab waarvan de overname niet afhankelijk is van goedkeuring door de voormalige eigenaar General Motors Co. (GM). Youngman probeerde eerder Saab Automobile als operationeel bedrijf over te nemen, maar dat liep stuk op bezwaren van GM, dat niet wil dat technologie afkomstig van de Amerikaanse autofabrikant in Chinese handen valt.

Het Zweedse ministerie van ondernemingen zegt ook telefonisch te zijn benaderd door verschillende geinteresseerde partijen. Deze zijn doorverwezen naar de functionarissen die de liquidatie van Saab Automobile begeleiden. Muller erkent dat een potentiele koper van de technologie en bedrijfsonderdelen van Saab "diepe zakken" moeten hebben om succesvol te zijn.

Maar Saab Automobile zou volgens Muller makkelijker te redden kunnen zijn dan in het verleden, omdat potentiele beleggers niet meer te maken hebben met de complexe technologische en financiele afspraken met GM, de Europese Investeringsbank (EIB) en de Zweedse regering, die Saab moesten ondersteunen om het bedrijf in een eerder stadium van een liquidatie te redden.

"Je kunt zeggen ‘Ik wil die activa, deze activiteiten, die structuur’ en beginnen met een schone lei", stelt Muller.

Spyker Cars, dat zijn naam later wijzigde in Swedish Automobile, kocht Saab Automobile in 2009 voor $74 miljoen in een transactie die afhankelijk was van een lening van EUR400 miljoen van de EIB, en ondersteund door garanties van de Zweedse overheid en financiele bijdrages van GM. Elke verandering in de controle over Saab en Swedish Automobile moest door deze drie partijen goedgekeurd worden.

Nu dat niet langer het geval is, zouden de in Phoenix gevestigde activiteiten van Saab, die zijn ontwikkeld om eerdere activiteiten van GM te vervangen, kopers kunnen trekken, zo stelt Muller. De activiteiten in Phoenix vormen de basis voor het nieuwe 9-3 model van Saab.

Een innovatieve elektrische achteras, ontwikkeld door Saab Automobile en verkocht door E-AAM Driveline Systems, dat voor een derde in handen is van Saab Automobile, is een andere potentieel waardevolle bezitting.

Saab Automobile Parts, een winstgevend bedrijf dat reserveonderdelen voor Saab auto’s verkoopt en zijn eigen contracten met toeleveranciers heeft, is mogelijk ook interessant voor investeerders, maar daar zit een addertje onder het gras. Op dit moment is het op reserveonderdelen gerichte bedrijf onderpand voor de lening aan Saab van de EIB.

Een ander knelpunt is de merknaam Saab Automobile, gedeeltelijk in handen van Saab ab (SAAB-B.SK), de Zweedse defensiegroep, en Scania (SCV-A.SK), de Zweedse fabrikant van vrachtwagens. Saab ab en Scania splitsten in 1995, vijf jaar nadat Saab Automobile uit de groep was gestapt.

Victor Muller: ‘Failliet Saab kan nog worden gered’ - Automobielmanagement.nl

Victor Muller: ‘Failliet Saab kan nog worden gered’

Saab Automobile CEO Victor Muller, tevens CEO van moedermaatschappij Swedish Automobile, stelt dat het niet geheel voorbij is voor de afgelopen maandag failliet verklaarde Zweedse autoproducent.

"Door het faillissement is het nu mogelijk met een schone lei te beginnen", aldus Muller in een interview met Dow Jones Newswires. Mullers uitspraken worden gesteund door signalen van belangstelling van potentiele kopers voor de restanten van het bedrijf.

Het faillissement zet de liquidatie van Saab Automobile in gang, om de schuldeisers te kunnen betalen. Onder de schuldeisers vallen ook de 3.400 werknemers die nog enkele maanden aan achterstallig salaris tegoed hebben.

Johan Nylen van advocatenkantoor Baker and McKenzie, de vertegenwoordiger in Zweden van autofabrikant Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. (Youngman), heeft dinsdag laten weten dat het Chinese bedrijf geinteresseerd is in alle activa van Saab waarvan de overname niet afhankelijk is van goedkeuring door de voormalige eigenaar General Motors Co. (GM). Youngman probeerde eerder Saab Automobile als operationeel bedrijf over te nemen, maar dat liep stuk op bezwaren van GM, dat niet wil dat technologie afkomstig van de Amerikaanse autofabrikant in Chinese handen valt.

Het Zweedse ministerie van ondernemingen zegt ook telefonisch te zijn benaderd door verschillende geinteresseerde partijen. Deze zijn doorverwezen naar de functionarissen die de liquidatie van Saab Automobile begeleiden. Muller erkent dat een potentiele koper van de technologie en bedrijfsonderdelen van Saab "diepe zakken" moeten hebben om succesvol te zijn.

Maar Saab Automobile zou volgens Muller makkelijker te redden kunnen zijn dan in het verleden, omdat potentiele beleggers niet meer te maken hebben met de complexe technologische en financiele afspraken met GM, de Europese Investeringsbank (EIB) en de Zweedse regering, die Saab moesten ondersteunen om het bedrijf in een eerder stadium van een liquidatie te redden.

"Je kunt zeggen ‘Ik wil die activa, deze activiteiten, die structuur’ en beginnen met een schone lei", stelt Muller.

Spyker Cars, dat zijn naam later wijzigde in Swedish Automobile, kocht Saab Automobile in 2009 voor $74 miljoen in een transactie die afhankelijk was van een lening van EUR400 miljoen van de EIB, en ondersteund door garanties van de Zweedse overheid en financiele bijdrages van GM. Elke verandering in de controle over Saab en Swedish Automobile moest door deze drie partijen goedgekeurd worden.

Nu dat niet langer het geval is, zouden de in Phoenix gevestigde activiteiten van Saab, die zijn ontwikkeld om eerdere activiteiten van GM te vervangen, kopers kunnen trekken, zo stelt Muller. De activiteiten in Phoenix vormen de basis voor het nieuwe 9-3 model van Saab.

Een innovatieve elektrische achteras, ontwikkeld door Saab Automobile en verkocht door E-AAM Driveline Systems, dat voor een derde in handen is van Saab Automobile, is een andere potentieel waardevolle bezitting.

Saab Automobile Parts, een winstgevend bedrijf dat reserveonderdelen voor Saab auto’s verkoopt en zijn eigen contracten met toeleveranciers heeft, is mogelijk ook interessant voor investeerders, maar daar zit een addertje onder het gras. Op dit moment is het op reserveonderdelen gerichte bedrijf onderpand voor de lening aan Saab van de EIB.

Een ander knelpunt is de merknaam Saab Automobile, gedeeltelijk in handen van Saab ab (SAAB-B.SK), de Zweedse defensiegroep, en Scania (SCV-A.SK), de Zweedse fabrikant van vrachtwagens. Saab ab en Scania splitsten in 1995, vijf jaar nadat Saab Automobile uit de groep was gestapt.