Lotus wist natuurlijk zelf ook wel dat zij eindelijk weer eens winst moest gaan maken, vandaar het voornemen om het merk naar een hoger plan te tillen. Doel was om met de extra modellen de productie (in 2010 niet meer dan 1.985 auto’s versus ruim 7.000 exemplaren bij Ferrari) te verviervoudigen. Maar dat vereist natuurlijk wel een grote investering. De afgelopen maanden lag de directie van Lotus daarover in de clinch met Proton, de Maleisische eigenaar van het sportwagenmerk.
Proton kan het benodigde bedrag niet investeren, want in de eerste helft van 2011 is de winst met meer dan 75 procent geslonken. De druk op de Maleisische autofabrikant om zijn verlieslatende Britse dochter af te stoten en zich op de thuismarkt te focussen, wordt daardoor groter. Er zijn inmiddels gesprekken met potentiële investeerders gestart. Onder meer Genii Capital en (hoe kan het ook anders) enkele Chinese autofabrikanten worden genoemd. Dany Bahar, de baas van Lotus en voormalig directielid bij Ferrari, maakt zich sterk dat Lotus hooguit 3 jaar na de introductie van de nieuwe serie modellen uit de rode cijfers zal zijn.
Victor Muller bellen?