Dat meldde de Zweedse publieke radio afgelopen donderdag op basis van bronnen. Het gaat om een bod ter waarde van enkele miljarden Zweedse kronen (omgerekend enkele honderden miljoenen euro). De curatoren van Saab willen nog niet reageren.

Saab ging eind vorig jaar failliet nadat een poging van onder meer Youngman om het bedrijf over te nemen van het Nederlandse Swedish Automobile spaak liep. Grootaandeelhouder General Motors blokkeerde de overname omdat het concern bang was dat belangrijke technologie in handen zou vallen van Chinese concurrenten.

Dat Youngman nu met een aangepast bod komt, is niet verwonderlijk. Het oorspronkelijke bod was, kijkend naar de technologie die zij van Saab wilden overnemen, de waarde van de merknaam en de fabriek in Trollhättan, een lachertje. Door het bod nu te verhogen naar 5 miljard Zweedse Kroon (560 miljoen euro) en de toezegging te doen dat minimaal 1.000 van de 3.400 voormalige Saab personeelsleden in dienst kunnen blijven, denken de Chinezen nu meer kans op een overname te hebben.

Toch zijn er nog steeds grote struikelblokken. In de eerste plaats de rechten op het gebruik van de merknaam ‘Saab’ (die liggen bij de vliegtuigdivisie en Scania) en de rechten om de huidige modellen (9-3, 9-4X en 9-5) te mogen doorbouwen. Het (opnieuw) in productie nemen van de 9-4X en 9-5 lijkt voor 99,99 procent uitgesloten. General Motors heeft al meerdere malen aangegeven dat ze geen onderdelen willen leveren en ook geen licenties voor de betreffende technologie willen geven. Daarnaast werd de 9-4X sowieso door General Motors zelf in Mexico gebouwd. Aangezien de SUV onderhuids een Cadillac is, is het überhaupt te vraag of wij hier wel kunnen spreken van een echte Saab.

Fans van het Zweedse merk vestigen hun hoop dus op de ‘good old’ 9-3. Ontdaan van General Motors technologie zou die dan een tweede leven moeten krijgen. Met de nodige aanpassingen kunnen alle Opel genen er theoretisch uitgewassen worden, maar de vraag is of al die moeite lonend is. Het blijft immers een 10 jaar oud ontwerp dat richting de BMW 3-serie c.s. geen vuist meer kan maken en eigenlijk in hetzelfde hokje geplaatst dient te worden als de Seat Exeo (eveneens opgewarmde kost).

Youngman kan daarom zijn kaarten beter zetten op een compleet nieuwe 9-3, die gebaseerd zou moeten worden op het veelbesproken Phoenix platform van Saab zelf. Het probleem van dit scenario is echter dat het nog 2 jaar en vele honderden miljoenen euro’s gaat kosten om dit model gereed te maken voor productie. De ontwikkeling heeft (wegens geldgebrek) immers geruime tijd stilgelegen. Dit betekent dat Saab hoe dan ook een periode van de markt gaat verdwijnen.

Bron: Autointernationaal