GM Europe kan nieuwe opstand vakbonden verwachten

General Motors kan een nieuwe botsing tegemoet zien met de vakbonden en het personeel in Duitsland en Engeland als gevolg van de plannen tot sluiting van fabrieken in Engeland en Duitsland.

General Motors blijft problemen houden met de winstgevendheid van zijn Europese activiteiten, en dochteronderneming Opel/Vauxhall is daarvan de oorzaak. Onder het herstructureringsplan van oktober 2009 werd de fabriek in Antwerpen gesloten en werden 8,3 duizend arbeidsplaatsen geschrapt. Als onderdeel van die deal zouden de vakbonden maatregelen steunen die een besparing van 265 miljoen euro per jaar zouden opleveren, tot 2014. De Wall Street Journal meldde dat de directie van GM overweegt twee fabrieken te sluiten, namelijk de Opel-fabriek in Bochum en de Vauxhall-fabriek in Ellesmere Port. Dat gaat de wonden die de Opel-medewerkers opliepen toen GM probeerde Opel te verkopen, weer opnieuw openrijten.

De ondernemingsraad van Opel heeft gezegd dat men niet is geïnformeerd over plannen om fabrieken te sluiten. Die plannen zouden in strijd zijn met de gemaakte afspraken met GM. "De afspraken die gemaakt zijn, sluiten uit dat er fabrieken worden gesloten en dat er personeel gedwongen moet afvloeien voor eind 2014", zegt Wolfgang Schäfer-Klug in de zakenkrant Financial Times.

Het management van Opel heeft alleen de obligate stelling naar buiten gebracht ‘dat men winstgevend moet opereren in een uitdagende omgeving’. Het management zou praten over diverse opties maar geeft verder geen commentaar.     

Reacties

In hoeverre wordt Europa door GM USA in staat gesteld winstgevend te worden. Hoe vaak gebeurt het niet dat de afdrachten voor fees evt. onderdelen, rentekosten etc.,aan het moederbedrijf exorbitant hoog zijn zodat het onmogelijk wordt een goed rendement te halen.

Geplaatst door: D.J.Oude Elferink op

Vriendjespolitiek eist zijn tol.Antwerpen was winstgevend en één (of meerdere) fabriek in duitsland (bochum zo oud als de straat)was ferm verlieslatend.Ellemereport was ook verlieslatend.Als Opel Antwerpen open was gebleven moest er waarschijnlijk maar één fabriek sluiten.Bij mij rijten de wonden als ex-werknemer niet open.Sterker nog ,ik had dat verwacht.Een kip met de gouden eieren slachten en dan met een paar eenden verder gaan ,die een duitse premier en een engelse topman (die vriend was met de engelse premier).Wir leben werklosen.In de plaats van Wir leben auto’s.

Geplaatst door: Ronny op
GM Europe kan nieuwe opstand vakbonden verwachten - Automobielmanagement.nl

GM Europe kan nieuwe opstand vakbonden verwachten

General Motors kan een nieuwe botsing tegemoet zien met de vakbonden en het personeel in Duitsland en Engeland als gevolg van de plannen tot sluiting van fabrieken in Engeland en Duitsland.

General Motors blijft problemen houden met de winstgevendheid van zijn Europese activiteiten, en dochteronderneming Opel/Vauxhall is daarvan de oorzaak. Onder het herstructureringsplan van oktober 2009 werd de fabriek in Antwerpen gesloten en werden 8,3 duizend arbeidsplaatsen geschrapt. Als onderdeel van die deal zouden de vakbonden maatregelen steunen die een besparing van 265 miljoen euro per jaar zouden opleveren, tot 2014. De Wall Street Journal meldde dat de directie van GM overweegt twee fabrieken te sluiten, namelijk de Opel-fabriek in Bochum en de Vauxhall-fabriek in Ellesmere Port. Dat gaat de wonden die de Opel-medewerkers opliepen toen GM probeerde Opel te verkopen, weer opnieuw openrijten.

De ondernemingsraad van Opel heeft gezegd dat men niet is geïnformeerd over plannen om fabrieken te sluiten. Die plannen zouden in strijd zijn met de gemaakte afspraken met GM. "De afspraken die gemaakt zijn, sluiten uit dat er fabrieken worden gesloten en dat er personeel gedwongen moet afvloeien voor eind 2014", zegt Wolfgang Schäfer-Klug in de zakenkrant Financial Times.

Het management van Opel heeft alleen de obligate stelling naar buiten gebracht ‘dat men winstgevend moet opereren in een uitdagende omgeving’. Het management zou praten over diverse opties maar geeft verder geen commentaar.     

Reacties

In hoeverre wordt Europa door GM USA in staat gesteld winstgevend te worden. Hoe vaak gebeurt het niet dat de afdrachten voor fees evt. onderdelen, rentekosten etc.,aan het moederbedrijf exorbitant hoog zijn zodat het onmogelijk wordt een goed rendement te halen.

Geplaatst door: D.J.Oude Elferink op

Vriendjespolitiek eist zijn tol.Antwerpen was winstgevend en één (of meerdere) fabriek in duitsland (bochum zo oud als de straat)was ferm verlieslatend.Ellemereport was ook verlieslatend.Als Opel Antwerpen open was gebleven moest er waarschijnlijk maar één fabriek sluiten.Bij mij rijten de wonden als ex-werknemer niet open.Sterker nog ,ik had dat verwacht.Een kip met de gouden eieren slachten en dan met een paar eenden verder gaan ,die een duitse premier en een engelse topman (die vriend was met de engelse premier).Wir leben werklosen.In de plaats van Wir leben auto’s.

Geplaatst door: Ronny op