Dat maakte Audi woensdag 18 april officieel bekend. Er wordt geen overnameprijs genoemd, maar in de verschillende media circuleren bedragen van rond de 850 miljoen euro.

Volgens Audi wordt de overname zo snel mogelijk afgerond, alleen moeten de mededingingsautoriteiten de deal nog goedkeuren.

Met deze overname kan Audi, onderdeel van het VAG-concern, de concurrentie aan gaan met rivaal BMW, die ook motorfietsen bouwt. Ducati is onder de liefhebbers van motorsport vooral bekend van de talloze successen in het WK Superbike.

Het Volkswagen-concern bezit ook het Italiaanse sportwagenmerk Lamborghini en het zeer exclusieve Bugatti. De toevoeging van Ducati aan de groep zou een wens zijn van de machtige 75-jarige president-commissaris van Volkswagen, Ferdinand Piëch, die erg van Italiaans ontwerp houdt. Volkswagen is ook bezig het sportwagenmerk Porsche in te lijven.

Topman Rupert Stadler van Audi stelt dat Ducati een rijke traditie heeft op het gebied van sportmotoren. ,,Het bedrijf beschikt over grote kennis bij hogeprestatiemotoren en de bouw van lichte constructies en behoort tot de meest winstgevende motorbouwers ter wereld. Daarmee past Ducati uitstekend bij Audi.” Na de Italiaanse bedrijven Lamborghini en Italdesign (Giugiaro), allen met een rijke traditie, is Ducati nu de derde dochter voor Audi in Noord-Italië.

Het Italiaanse motormerk werd in 1926 opgericht en bouwt circa veertigduizend motorfietsen per jaar met een omzet van 480 miljoen euro. Het bedrijf wordt aan Audi verkocht door investeerder Investindustrial die sinds 2005 de eigenaar is. Naar aanleiding van bovenstaande zal Daimler, dat met AMG een samenwerkingsverband had met Ducati, deze beeïndigen zodra de  deal rond is.

Lees hier het persbericht.