Geruchten over dreigend faillissement Peugeot Citroën

Eind vorige week werd door de economische website Latribune.fr het gerucht verspreid dat PSA Peugeot Citroën aan de rand van de financiële afgrond staat en daarom met spoed staatshulp zou worden gevraagd.

Het gerucht leidde direct tot een val met bijna acht procent van de beurskoers van PSA. Zowel de directie als het ministerie van financiën in Parijs hebben het bericht inmiddels ontkend maar daarmee was het kwaad al geschied. Dat PSA het financieel erg zwaar heeft, staat echter wel vast. De Franse autobouwer heeft net laten weten dat er in de eerste helft van het jaar wereldwijd dertien procent minder auto’s zijn verkocht dan vorig jaar. In Europa, waar PSA meer dan veel andere merken van afhankelijk is, gaat het met een daling van achttien procent nog veel slechter. In die zes maanden heeft de autodivisie er weer meer dan een miljard euro doorgedraaid. Het afstoten van de logistieke tak Gefco en de verkoop van het hoofdkantoor hebben wel iets bijgedragen maar de financiële situatie is zeker preciair te noemen.

PSA zal naar verwachting later deze week naar buiten komen met nadere informatie over de stand van zaken en vooral wat nodig is om de problemen aan te pakken. De bonden hebben al eerder laten weten te vrezen voor het verlies van acht- tot tienduizend banen. De vraag daarbij is of de huidige socialistische regering in Frankrijk dat zal, of kan, accepteren. Is dat niet het geval dan hangt één of andere vorm van staatssteun toch in de lucht – en daarmee zou het eerdere bericht meer zijn dan een gerucht. 

Reacties

als ze nou eens slim zouden zijn bij psa, gaan ze zich meer richten op de chinese markt!

Geplaatst door: ed op

leuke overname kandidaat voor Opel, 2 halve maakt een

Geplaatst door: Frank op

Jammer dat het PSA zo slecht gaat. Ik vind het de enige Europese fabrikant die echt met mooie innovatieve modellen komt. Ze hebben echter te weinig mooie dure geliefde zaken lease auto´s

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

Eerlijk gezegd sta ik er niet van te kijken. PSA heeft jarenlang kwalitatief matige auto’s verkocht, juist in een periode dat vooral Peugeot heel veel succes boekte. Dat betekende ook relatief veel ontevreden klanten. Herhalingsaankopen bleven dus massaal uit. Zelfs de Fransen keren hun eigen producten steeds meer de rug toe. Met name de jongere generaties kijken steeds meer over de grens en voelen niet de behoefte om auto’s uit eigen land te prefereren boven kwalitatief betere vervoermiddelen uit met name Korea en Japan. Jammer voor PSA, maar het wordt nu slachtoffer van zijn eigen arrogantie, in de trant van: we hoeven de lat niet zo hoog te leggen, want de mensen kopen onze auto’s toch wel.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Dat slim zijn is nu juist het probleem, als ze dat waren zou het niet zover gekomen zijn
rene

Geplaatst door: Rene op

Beste oplossing Peugeot eruit en zelfstandig door.
Citroen bouwt nu de mooiste modellen.

Geplaatst door: Jan Janssen op

verbaast me niets. Als ik zie hoe ze mij hebben behandeld na 21 jaren trouwe klant.
Het zijn geweldig rijdende auto’s maar kwalitatief gewoon slecht geworden vanaf de 307/206 .

Geplaatst door: Koen op

Eerste een c5 gekocht van psa,daarna een 308cc van psa.Ik kan u garanderen dat in na dit vooertuig nooit nog iets koop wat ook maar iets te maken heeft met psa Liever een jap of een koreaan .

Geplaatst door: pierre op
Geruchten over dreigend faillissement Peugeot Citroën - Automobielmanagement.nl

Geruchten over dreigend faillissement Peugeot Citroën

Eind vorige week werd door de economische website Latribune.fr het gerucht verspreid dat PSA Peugeot Citroën aan de rand van de financiële afgrond staat en daarom met spoed staatshulp zou worden gevraagd.

Het gerucht leidde direct tot een val met bijna acht procent van de beurskoers van PSA. Zowel de directie als het ministerie van financiën in Parijs hebben het bericht inmiddels ontkend maar daarmee was het kwaad al geschied. Dat PSA het financieel erg zwaar heeft, staat echter wel vast. De Franse autobouwer heeft net laten weten dat er in de eerste helft van het jaar wereldwijd dertien procent minder auto’s zijn verkocht dan vorig jaar. In Europa, waar PSA meer dan veel andere merken van afhankelijk is, gaat het met een daling van achttien procent nog veel slechter. In die zes maanden heeft de autodivisie er weer meer dan een miljard euro doorgedraaid. Het afstoten van de logistieke tak Gefco en de verkoop van het hoofdkantoor hebben wel iets bijgedragen maar de financiële situatie is zeker preciair te noemen.

PSA zal naar verwachting later deze week naar buiten komen met nadere informatie over de stand van zaken en vooral wat nodig is om de problemen aan te pakken. De bonden hebben al eerder laten weten te vrezen voor het verlies van acht- tot tienduizend banen. De vraag daarbij is of de huidige socialistische regering in Frankrijk dat zal, of kan, accepteren. Is dat niet het geval dan hangt één of andere vorm van staatssteun toch in de lucht – en daarmee zou het eerdere bericht meer zijn dan een gerucht. 

Reacties

als ze nou eens slim zouden zijn bij psa, gaan ze zich meer richten op de chinese markt!

Geplaatst door: ed op

leuke overname kandidaat voor Opel, 2 halve maakt een

Geplaatst door: Frank op

Jammer dat het PSA zo slecht gaat. Ik vind het de enige Europese fabrikant die echt met mooie innovatieve modellen komt. Ze hebben echter te weinig mooie dure geliefde zaken lease auto´s

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

Eerlijk gezegd sta ik er niet van te kijken. PSA heeft jarenlang kwalitatief matige auto’s verkocht, juist in een periode dat vooral Peugeot heel veel succes boekte. Dat betekende ook relatief veel ontevreden klanten. Herhalingsaankopen bleven dus massaal uit. Zelfs de Fransen keren hun eigen producten steeds meer de rug toe. Met name de jongere generaties kijken steeds meer over de grens en voelen niet de behoefte om auto’s uit eigen land te prefereren boven kwalitatief betere vervoermiddelen uit met name Korea en Japan. Jammer voor PSA, maar het wordt nu slachtoffer van zijn eigen arrogantie, in de trant van: we hoeven de lat niet zo hoog te leggen, want de mensen kopen onze auto’s toch wel.

Geplaatst door: Aart van der Haagen op

Dat slim zijn is nu juist het probleem, als ze dat waren zou het niet zover gekomen zijn
rene

Geplaatst door: Rene op

Beste oplossing Peugeot eruit en zelfstandig door.
Citroen bouwt nu de mooiste modellen.

Geplaatst door: Jan Janssen op

verbaast me niets. Als ik zie hoe ze mij hebben behandeld na 21 jaren trouwe klant.
Het zijn geweldig rijdende auto’s maar kwalitatief gewoon slecht geworden vanaf de 307/206 .

Geplaatst door: Koen op

Eerste een c5 gekocht van psa,daarna een 308cc van psa.Ik kan u garanderen dat in na dit vooertuig nooit nog iets koop wat ook maar iets te maken heeft met psa Liever een jap of een koreaan .

Geplaatst door: pierre op