Kortingsepidemie op Duitse automarkt

Op de Duitse markt voor nieuwe auto’s wordt als nooit tevoren gestrooid met kortingen, gratis garantie en extra’s om de klant maar te bewegen tot koop.

Op de thuismarkt zit de autoverkoop in Duitsland op eenzelfde laag niveau als in 2010, het jaar na de wrakkenpremie. Iedereen die dat wilde, kon in 2009 met financiële steun van de overheid een nieuwe auto aanschaffen. Met hyperkortingen proberen de dealers nu te voorkomen dat 2012 dezelfde kant opgaat, melden weekblad Autobilwoche en persbureau DPA.

Maar deskundigen waarschuwen dat tegenover de blijdschap van de consument een ernstig minpunt voor de branche staat. Met name dealers van de minder sterke merken kunnen door de gekrompen marge wel eens van de markt gedrukt worden. "Wie vandaag de dag een auto koopt met tien procent korting sluit een slechte deal", stelt auto-expert Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research (CAR).  Volgens Stefan Bratzel van het Zentrum für Automotive Management varen de dealers een riskante koers, omdat ze hun marge grotendeels gebruiken voor de korting aan de koper. Beter zou het volgens hem zijn om de consument over de streep te trekken met gratis of goedkoper onderhoud. "Anders krijgt de auto het imago van een ramsjproduct."

Kortingsepidemie op Duitse automarkt - Automobielmanagement.nl

Kortingsepidemie op Duitse automarkt

Op de Duitse markt voor nieuwe auto’s wordt als nooit tevoren gestrooid met kortingen, gratis garantie en extra’s om de klant maar te bewegen tot koop.

Op de thuismarkt zit de autoverkoop in Duitsland op eenzelfde laag niveau als in 2010, het jaar na de wrakkenpremie. Iedereen die dat wilde, kon in 2009 met financiële steun van de overheid een nieuwe auto aanschaffen. Met hyperkortingen proberen de dealers nu te voorkomen dat 2012 dezelfde kant opgaat, melden weekblad Autobilwoche en persbureau DPA.

Maar deskundigen waarschuwen dat tegenover de blijdschap van de consument een ernstig minpunt voor de branche staat. Met name dealers van de minder sterke merken kunnen door de gekrompen marge wel eens van de markt gedrukt worden. "Wie vandaag de dag een auto koopt met tien procent korting sluit een slechte deal", stelt auto-expert Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research (CAR).  Volgens Stefan Bratzel van het Zentrum für Automotive Management varen de dealers een riskante koers, omdat ze hun marge grotendeels gebruiken voor de korting aan de koper. Beter zou het volgens hem zijn om de consument over de streep te trekken met gratis of goedkoper onderhoud. "Anders krijgt de auto het imago van een ramsjproduct."