Franse staat schiet Peugeot Citroen te hulp

De Franse staat is bereid de in problemen verkerende financieringstak van PSA Peugeot-Citroen, Banque PSA Finance, te hulp te schieten. Parijs zou in dat kader een staatsgarantie willen afgeven voor tussen de vijf en zeven miljard aan leningen van Banque PSA Finance.

Hoewel de details van de regeling nog verder uitgewerkt moeten worden, neemt men in de Franse hoofdstad aan dat het steunplan deze week openbaar gemaakt kan worden. In ruil wil de socialistische regering echter wel dat PSA een vertegenwoordiger van de vakbonden en een onafhankelijk lid namens de overheid in de bestuursraad opneemt. Vooral dat laatste zou moeilijk kunnen liggen omdat PSA haar onafhankelijkheid juist op hoge prijs stelt, in tegenstelling tot Renault dat nog altijd voor een flink stuk in handen is van de staat.

Een dergelijke vorm van staatssteun moet echter wel eerst door de Europese autoriteiten worden goedgekeurd. Inmiddels heeft de Duitse deelstaat Nedersaksen, de op één na grootste aandeelhouder in de VW-Groep, al protesten laten horen. VW is in ieder geval op de Europese markt de grootste concurrent van Peugeot en Citroen. Aangenomen mag dan ook worden dat de Brusselse procedure niet gemakkelijk zal zijn.

Of de interventie van regeringszijde er ook toe leidt dat Peugeot Citroen minder mensen zal ontslaan dan de eerder aangekondigde achtduizend is bovendien verre van zeker. Tot nu toe heeft de directie van de autofabrikant, ondanks voortdurende zware druk van overheidswege, wat dat betreft nog geen krimp gegeven.

Franse staat schiet Peugeot Citroen te hulp - Automobielmanagement.nl

Franse staat schiet Peugeot Citroen te hulp

De Franse staat is bereid de in problemen verkerende financieringstak van PSA Peugeot-Citroen, Banque PSA Finance, te hulp te schieten. Parijs zou in dat kader een staatsgarantie willen afgeven voor tussen de vijf en zeven miljard aan leningen van Banque PSA Finance.

Hoewel de details van de regeling nog verder uitgewerkt moeten worden, neemt men in de Franse hoofdstad aan dat het steunplan deze week openbaar gemaakt kan worden. In ruil wil de socialistische regering echter wel dat PSA een vertegenwoordiger van de vakbonden en een onafhankelijk lid namens de overheid in de bestuursraad opneemt. Vooral dat laatste zou moeilijk kunnen liggen omdat PSA haar onafhankelijkheid juist op hoge prijs stelt, in tegenstelling tot Renault dat nog altijd voor een flink stuk in handen is van de staat.

Een dergelijke vorm van staatssteun moet echter wel eerst door de Europese autoriteiten worden goedgekeurd. Inmiddels heeft de Duitse deelstaat Nedersaksen, de op één na grootste aandeelhouder in de VW-Groep, al protesten laten horen. VW is in ieder geval op de Europese markt de grootste concurrent van Peugeot en Citroen. Aangenomen mag dan ook worden dat de Brusselse procedure niet gemakkelijk zal zijn.

Of de interventie van regeringszijde er ook toe leidt dat Peugeot Citroen minder mensen zal ontslaan dan de eerder aangekondigde achtduizend is bovendien verre van zeker. Tot nu toe heeft de directie van de autofabrikant, ondanks voortdurende zware druk van overheidswege, wat dat betreft nog geen krimp gegeven.