BMW kan met internetverkoop geld besparen omdat het bedrijf elders in de organisatie op de verkoop kan bezuinigen. BMW gaat voor de modellen van BMWi maar een deel van de dealers inzetten als agent en die auto’s bovendien via internet te verkopen. Maar in de toekomst wil men alle modellen via internet beschikbaar maken, zo meldde het magazine Wirtschafstwoche. Commercieel directeur Roland Krüger van BMW Group Deutschland zei dat er een team is aangesteld die de internetverkopen moet gaan leiden. De Duitse Vereniging van BMW-dealers is ontzet en ziet de nieuwe strategie van BMW als oneerlijke concurrentie.

BMW Duitsland heeft twintig kantoren en 43 verkooppunten waar 6,5 duizend personeelsleden werken. Door de economische crisis ziet het bedrijf zich gedwongen te snijden in personeelskosten. Het bedrijf wil in de toekomst alleen nog in grote Duitse steden als München, Berlijn en Frankfurt filialen behouden, in het kader van ‘Future Retail’, zo meldt Wirtschaftswoche. Kleinere filialen zullen mogelijk worden gesloten of verkocht. Personeel vormt een grote kostenpost voor BMW, omdat medewerkers van dochterondernemingen (in casu de negentien zogenoemde Niederlassungen) dezelfde voordelen en bonussen genieten als medewerkers van het moederbedrijf. Bij de BMW-verkooppunten liggen de salarissen bijvoorbeeld veel hoger dan bij onafhankelijke dealers. (bron: Wirtschafswoche / Automobilwoche / ANP)