Belgisch Parlement bespaart: van Audi A8 naar BMW 5-serie

Sinds 2010 heeft het federale parlement van Belgie meer dan 4 miljoen euro bespaard op zijn kosten. Dat stelt voorzitter André Flahaut (PS) in L’Echo. Ook het wagenpark ontkomt niet aan de gevolgen er van.

‘Elke euro wordt zorgvuldig besteed’, vertelt parlementsvoorzitter Flahaut. Sinds 2010 zijn de kosten voor het parlement – en voor de acht instellingen die eronder vallen, zoals het Rekenhof – volgens de eigen berekeningen gedaald van 129.936.000 naar 125.317.500 euro in 2014.

Die 4.618.500 euro werd volgens de berekeningen van het parlement – die rekening houden met de indexering – vooral bespaard op drie posten: de logistiek, de vergoedingen voor parlementsleden en medewerkers en het niet vervangen van die medewerkers als die het parlement verlaten.

Maar ook op het wagenpark wordt beknibbeld. Zo worden de zes Audi’s A8 die ter beschikking staan van de parlementsleden en medewerkers, vervangen door ‘kleinere’ BMW’s uit de 5-serie. Die downgrade gebeurt bovendien wagen per wagen, waar voordien het volledige wagenpark ineens werd vervangen.

Belgisch Parlement bespaart: van Audi A8 naar BMW 5-serie - Automobielmanagement.nl

Belgisch Parlement bespaart: van Audi A8 naar BMW 5-serie

Sinds 2010 heeft het federale parlement van Belgie meer dan 4 miljoen euro bespaard op zijn kosten. Dat stelt voorzitter André Flahaut (PS) in L’Echo. Ook het wagenpark ontkomt niet aan de gevolgen er van.

‘Elke euro wordt zorgvuldig besteed’, vertelt parlementsvoorzitter Flahaut. Sinds 2010 zijn de kosten voor het parlement – en voor de acht instellingen die eronder vallen, zoals het Rekenhof – volgens de eigen berekeningen gedaald van 129.936.000 naar 125.317.500 euro in 2014.

Die 4.618.500 euro werd volgens de berekeningen van het parlement – die rekening houden met de indexering – vooral bespaard op drie posten: de logistiek, de vergoedingen voor parlementsleden en medewerkers en het niet vervangen van die medewerkers als die het parlement verlaten.

Maar ook op het wagenpark wordt beknibbeld. Zo worden de zes Audi’s A8 die ter beschikking staan van de parlementsleden en medewerkers, vervangen door ‘kleinere’ BMW’s uit de 5-serie. Die downgrade gebeurt bovendien wagen per wagen, waar voordien het volledige wagenpark ineens werd vervangen.