Piëch veranderde het qua verkoopcijfers tweede autoconcern van de wereld in een wereldwijd powerhouse, maar hij ergerde de (andere) aandeelhouders met grote regelmaat. Piëch wierp afgelopen weekend de handdoek nadat een gespannen vergadering in Braunschweig met topfunctionarissen van het concern concludeerde dat ‘het noodzakelijke wederzijdse vertrouwen voor een succesvolle samenwerking’ niet langer aanwezig was. Ursula Piëch, de vrouw van Ferdinand, is ook opgestapt uit de raad van toezicht.
Het vertrek benadrukt de macht die de vakbonden en de overheid van de deelstaat Niedersachsen hebben. Zij hebben samen namelijk twaalf van de twintig zetels in de toezichtsraad en beide partijen hebben het geloof in Piëch verloren. Ondertussen  hopen analisten dat het vertrek van Piëch een wisseling van de wacht zal bewerkstelligen en dat er meer gevoel  zal komen voor het belang van de (andere) aandeelhouders. "De  meerderheid van de mensen zou bij Volkswagen graag een frisse start zien die het mogelijk maakt dat het concern de grote problemen in de autobusiness tegemoet kan treden", zegt  Arndt Ellinghorst,analist bij Evercore ISI, in The Financial Times.  Zijn consultancybedrijf deed een onderzoek en concludeerde deze maand dat tachtig procent van de ondervraagden een nieuwe toezichtsraadvoorzitter (voor Piëch) zou willen en 65 procent een nieuwe ceo (voor Winterkorn).

In het verleden zijn houders van aandelen zonder stemrecht vaak gefrustreerd door peperdure acquisities en door vlaggenschipprojecten die geen winst opleverden. Ook de manier van besturen van Piëch, de corporate governance binnen VW, kreeg kritiek en dan met name het benoemen van zijn vrouw Ursula in de raad van toezicht. Het vertrek van Piëch kwam twee weken nadat hij ceo Martin Winterkorn openlijk (via de media) afserveerde door te zeggen dat hij ‘op afstand stond’ van Winterkorn. Maar die tactiek liep helemaal verkeerd af en de zaak isoleerde Piëch in de raad van toezicht volkomen.
Het is een weinig fraai vertrek voor de 78-jarige Piëch, wiens kwaliteiten als ingenieur in combinatie met zijn tomeloze ambitie het Volkswagen-concern in twee decennia tijd volkomen hebben getransformeerd.  De taken als voorzitter van de raad van toezicht worden nu ad interim overgenomen door vicevoorzitter Berthold Huber, voormalige topman van de vakbond IG Metall.

Twee van de grootaandeelhouders, de families Piëch en Porsche, hebben samen 51 procent van de aandelen met stemrecht van Volkswagen AG in handen via een holdingmaatschappij. Maar de strijd om de macht hebben beide schatrijke families nu op gespannen voet met elkaar gezet.  Het is onduidelijk wat Piëch van plan is te doen met zijn deel van de aandelen in de holding maar als hij die zou willen verkopen, moet hij ze eerst aanbieden aan de andere leden van de familie.  Berthold Huber denkt dat Piëch het Volkswagen-concern sowieso niet zal willen beschadigen om dat het zijn levenswerk is.

Ceo Martin Winterkorn werd lange tijd gezien als de gedoodverfde opvolger van Ferdinand Piëch als voorzitter van de raad van toezicht, maar zijn relatie met Piëch is zwaar beschadigd.  Het aandeel dat Piëch bezit in Volkswagen kan hem de mogelijkheid bieden invloed uit te oefenen op de benoeming van de nieuwe voorzitter en de vraag is natuurlijk of hij Winterkorn zal steunen. Topfunctionarissen binnen het concern hebben gezegd dat er geen haast wordt gemaakt met de benoeming van de opvolger. Zij willen ook geen speculaties doen over mogelijke kandidaten.

De Volkswagen Group  heeft een jaaromzet van ruim 200 miljard euro en verkoopt meer dan tien miljoen auto’s per jaar die in 118 fabrieken in 31 landen worden gebouwd door zeshonderd duizend medewerkers. Het concern kocht in één jaar (1998) de drie merken Lamborghini, Bentley en Bugatti en het huidige portfolio bevat twaalf merken die de totale sector omvatten,  inclusief truckfabrikanten Scania en MAN en motorfietsfabrikant Ducati. Piëch was overigens ook degene die de platformstrategie ontwikkelde waardoor onderdelen en componenten door alle merken in het concern konden worden gedeeld wat de ontwikkelings- en productiekosten enorm drukte. Inmiddels is de platformstrategie doorontwikkeld naar de modulaire bouwstrategie. (bron: The Financial Times)