Afgelopen kwartaal draaide GM in Europa een verlies van 45 miljoen euro, aanzienlijk minder dan de 305 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Mocht de hoop van GM in 2016 werkelijkheid worden, dan zou het concern voor het eerst in deze eeuw winst kan maken op zijn Europese activiteiten – voornamelijk Opel.

Wereldwijd maakte GM in deze periode ruim 1,2 miljard winst vergeleken bij 0,58 miljard in het tweede kwartaal van 2014. Vorig jaar werden de resultaten echter negatief beïnvloed door de hoge reserveringen voor het terugroepschandaal. Grote motor blijft de Amerikaanse markt, waar GM 2,8 miljard dollar winst noteerde, ruim twee keer zoveel als een jaar eerder. GM verkoopt daar vooral meer trucks en SUV’s, modellen die een hogere winstmarge opleveren. In China kwam GM nog altijd op 1 miljard dollar winst, waarmee de marge in dat land weer iets werd opgevoerd. Al met al liep de groepsomzet wel een stuk terug, naar 38,2 miljard dollar, maar dat komt voornamelijk door de sterke koers van de dollar.

CEO Mary Barra spreekt van een "robuuste" Noord-Amerikaanse automarkt en is tevreden dat GM zijn positie in China "ondanks moeilijke omstandigheden" heeft weten te behouden. "Ons doel was om de winst en de marge dit jaar te verbeteren en we liggen op koers. We gaan er van uit dat de resultaten over de tweede jaarhelft nog beter zullen zijn."