Dit betekent dat Volkswagen haar belang van 19,9 procent in Suzuki zal verkopen. De Duitsers worden daar overigens in financieel opzicht niet slechter van. Suzuki heeft verklaard de aandelen tegen een marktconforme prijs (3,4 miljard euro op basis van de huidige beurswaarde) terug te zullen kopen en de transactie kan de liquiditeitspositie van Volkswagen duidelijk verbeteren.

Suzuki en Volkswagen stapten in 2009 in het huwelijksbootje. De Japanners werden toen ook aandeelhouder van hun Duitse partner, maar dit belang bleef beperkt tot 1,5 procent. Omdat de alliantie geen vruchten afwierp, was Suzuki al in 2011 uitgekeken op Volkswagen en wilde het bedrijf de banden verbreken. De aandelen Volkswagen werden verkocht, maar andersom deden de Duitsers geen afstand van hun belang.

Dit tot grote irritatie van concerntopman Osamu Suzuki, die zijn collega Martin Winterkorn en zijn Volkswagen concern aanklaagde bij de internationale handelskamer. De rechter heeft nu beslist dat Suzuki in haar recht stond bij het opzeggen van de samenwerking. Zij heeft Volkswagen voldoende duidelijk gemaakt dat zij de banden wilde verbreken.

Toen Suzuki en Volkswagen in het huwelijksbootje stapten, was het idee dat er spoedig een liefdesbaby geboren zou gaan worden, namelijk een kleine, goedkope auto bestemd voor opkomende economieën als India. Maar er nog eens een nachtje over geslapen te hebben, zagen de Japanners daar helemaal niets in. Zij zijn met afstand marktleider in India (via dochter Maruti) en zijn er helemaal niet bij gebaat om in India een andere autofabrikant in het zadel te helpen.

Het kwam er op neer dat, om deze soort van beeldspraak nog even vast te houden, Winterkorn te horen kreeg dat hij beter aan zelfbevrediging kon gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan, want de ‘job’ is grotendeels klaar en Volkswagen zal haar eigen goedkope auto in 2018 zelfstandig op de markt brengen. Overigens niet in India, maar in China, waar voor de Duitsers schaalvoordelen makkelijker realiseerbaar zijn.

Suzuki zou overigens, bij het slagen van het huwelijk, ook zelf hebben kunnen profiteren van het huwelijk, zo was het idee in 2009. De Japanners hadden toen nog hoge verwachtingen van de Kizashi, maar misten hiervoor een hybride aandrijflijn, evenals dieselmotoren. Volkswagen zou die kunnen gaan leveren, maar toen duidelijk werd dat de Kizashi zich ontwikkelde tot verkoopflop, verdween de interesse van Suzuki. En dieselmotoren, die kocht het bedrijf liever in bij Fiat, die scherpere prijzen rekende.

Dat Suzuki vreemd ging met Fiat, vond Volkswagen niet leuk. Die beschuldigde haar Japanse partner van contractbreuk. De rechter van de internationale handelskamer geeft Volkswagen hier overigens gelijk in. De Duitsers zijn zich nu aan het beraden of zij van Suzuki een schadevergoeding zullen gaan eisen.

De moraal van dit verhaal? Net als in de grote mensenwereld moet je eigenzinnig autofabrikanten niet aan de leiband willen leggen. Suzuki mag dan niet de beest exotische modellen bouwen, met Osamu is het kwaad kersen eten als je hem koeieneert. En dat deed Volkswagen door in het jaarverslag 2011 van een dochter te spreken. Toen Osamu dit las, sloegen bij hem alle stoppen door. Er is niks mee als Volkswagen in een huwelijk de bovenliggende partij wil zijn. Maar je moet wel een partner vinden die zich laat domineren. Suzuki voldoet niet aan die kwalificatie.

Topman Osamu Suzuki van Suzuki laat weten blij te zijn dat de samenwerking met Volkswagen nu echt verleden tijd is. "Het voelt alsof een graatje uit mijn keel is. Ik voel me verfrist", aldus de voorzitter van de Japanse autofabrikant. Suzuki zal volgens hem nooit meer samen werken met de autofabrikant uit Wolfsburg.

Bron: Autointernationaal