Inmiddels heeft Toyota twee fabrieken moeten stil leggen vanwege een tekort aan onderdelen. Ook Nissan heeft de productie bij twee fabrieken tijdelijk stil gelegd terwijl Mitsubishi later deze week waarschijnlijk één fabriek voor een paar dagen stop moet zetten.

Toyota is meer dan andere Japanse automerken afhankelijk van binnenlandse productie. Vorig jaar produceerde Toyota meer dan 4 miljoen voertuigen in Japan, circa 40 procent van zijn wereldwijde productie. Concurrenten als Nissan en Honda zijn met een aandeel van 17 en 16 procent minder afhankelijk van de productie in Japan. De aardbevingen hakken er dan ook direct in bij de grootste autofabrikant ter wereld. In het getroffen gebied bevinden zich onder meer een leverancier voor carrosserie-onderdelen en één voor auto-elektronica die beide flinke schade hebben opgelopen. Toyota was daardoor gedwongen de productie in een Lexus-fabriek en in een fabriek voor motoren stil te leggen terwijl de gevolgen voor andere vestigingen nog worden bekeken.  

Bij Nissan is een fabriek slechts tijdelijk stop gezet om eventuele schade vast te stellen en de gevolgen voor de supply-chain verder in kaart te brengen. Mitsubishi werkte voorlopig door maar denkt later deze week problemen te krijgen door een tekort aan bepaalde onderdelen.