Omslag bij Volkswagen krijgt eindelijk vorm

“De hele autowereld staat voor een fundamentele omslag: de transformatie van de verbrandingsmotor naar elektromobiliteit en nieuwe concepten voor mobiliteitsdiensten die grote uitdagingen vormen voor alle autofabrikanten. Met haar strategie wil de Volkswagen Groep zich positioneren als de leidende kracht bij elektromobiliteit, met tegen 2025 maar liefst 30 puur-elektrische auto’s.”

Omslag bij Volkswagen krijgt eindelijk vorm

Met die woorden onderstreept Matthias Müller, bestuursvoorzitter van Volkswagen A.G., zijn geloof in de toekomst van VW als fabrikant van elektrische auto’s. Die strategie wordt ook sterk ondersteund door de investeringen. De Volkswagen groep heeft dit jaar al de investeringen in ‘niet product gerelateerde’ gebieden verminderd met rond de 1 miljard euro. "Tegelijk gaan we hard door met toekomstgerichte projecten zoals elektromobiliteit, digitale connectiviteit en nieuwe diensten, waar we ook de noodzakelijke financiering voor uittrekken."

Müller hield zijn betoog bij de perstoelichting over de ingrijpende herstructurering van Volkswagen die vrijdag definitief groen licht heeft gekregen. Zoals gemeld gaan er bij het ‘merkbedrijf’ wereldwijd 30.000 arbeidsplaatsen verdwijnen, waarvan 23.000 in Duitsland. Dat banenverlies wordt over een aantal jaren uitgesmeerd en zal ook niet gepaard gaan met gedwongen ontslagen, heeft VW de bonden moeten beloven. Duitse fabrieken zullen steeds meer omschakelen naar onderdelen, motoren en dergelijke voor elektrische auto’s, wat alles bij elkaar tot 9.000 nieuwe banen moet leiden. De inkrimping moet tegen 2020 3,7 miljard aan besparingen opleveren, waarvan 3 miljard in Duitsland. Met dat al moet het kwakkelende merk Volkswagen de weg naar winstgevende groei weer terug vinden.

Ondertussen lijken de plannen al weer tot onrust binnen de onderneming te leiden. Wolfgang Porsche, woordvoerder van de families Piëch en Porsche die nog steeds een meerderheidsbelang in VW bezitten, heeft de plannen weliswaar gesteund maar alleen met de mededeling ‘dat we allemaal wel weten dat er wat moest gebeuren’. Porsche zei dat desgevraagd terwijl hij bij de WEC-autorace van Bahrein was. De machtige baas van de ondernemingsraad Bernd Osterloh eist echter meer steun: "Van de families hebben de betrokkenen tot nu toe weinig steun ondervonden bij het aanpakken van de misstanden. Zij kunnen wel wat meer bereidheid tot verandering laten blijken. Misschien kan mijnheer Porsche beter concreet helpen om de nieuwe strategie uit te stippelen, dat heeft meer nut dan een autorace in Bahrein bijwonen."

Omslag bij Volkswagen krijgt eindelijk vorm - Automobielmanagement.nl

Omslag bij Volkswagen krijgt eindelijk vorm

“De hele autowereld staat voor een fundamentele omslag: de transformatie van de verbrandingsmotor naar elektromobiliteit en nieuwe concepten voor mobiliteitsdiensten die grote uitdagingen vormen voor alle autofabrikanten. Met haar strategie wil de Volkswagen Groep zich positioneren als de leidende kracht bij elektromobiliteit, met tegen 2025 maar liefst 30 puur-elektrische auto’s.”

Omslag bij Volkswagen krijgt eindelijk vorm

Met die woorden onderstreept Matthias Müller, bestuursvoorzitter van Volkswagen A.G., zijn geloof in de toekomst van VW als fabrikant van elektrische auto’s. Die strategie wordt ook sterk ondersteund door de investeringen. De Volkswagen groep heeft dit jaar al de investeringen in ‘niet product gerelateerde’ gebieden verminderd met rond de 1 miljard euro. "Tegelijk gaan we hard door met toekomstgerichte projecten zoals elektromobiliteit, digitale connectiviteit en nieuwe diensten, waar we ook de noodzakelijke financiering voor uittrekken."

Müller hield zijn betoog bij de perstoelichting over de ingrijpende herstructurering van Volkswagen die vrijdag definitief groen licht heeft gekregen. Zoals gemeld gaan er bij het ‘merkbedrijf’ wereldwijd 30.000 arbeidsplaatsen verdwijnen, waarvan 23.000 in Duitsland. Dat banenverlies wordt over een aantal jaren uitgesmeerd en zal ook niet gepaard gaan met gedwongen ontslagen, heeft VW de bonden moeten beloven. Duitse fabrieken zullen steeds meer omschakelen naar onderdelen, motoren en dergelijke voor elektrische auto’s, wat alles bij elkaar tot 9.000 nieuwe banen moet leiden. De inkrimping moet tegen 2020 3,7 miljard aan besparingen opleveren, waarvan 3 miljard in Duitsland. Met dat al moet het kwakkelende merk Volkswagen de weg naar winstgevende groei weer terug vinden.

Ondertussen lijken de plannen al weer tot onrust binnen de onderneming te leiden. Wolfgang Porsche, woordvoerder van de families Piëch en Porsche die nog steeds een meerderheidsbelang in VW bezitten, heeft de plannen weliswaar gesteund maar alleen met de mededeling ‘dat we allemaal wel weten dat er wat moest gebeuren’. Porsche zei dat desgevraagd terwijl hij bij de WEC-autorace van Bahrein was. De machtige baas van de ondernemingsraad Bernd Osterloh eist echter meer steun: "Van de families hebben de betrokkenen tot nu toe weinig steun ondervonden bij het aanpakken van de misstanden. Zij kunnen wel wat meer bereidheid tot verandering laten blijken. Misschien kan mijnheer Porsche beter concreet helpen om de nieuwe strategie uit te stippelen, dat heeft meer nut dan een autorace in Bahrein bijwonen."