Toekomst Lancia: stekker er in of stekker er uit?

Het is over en uit voor Lancia. Moederbedrijf FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ziet geen toekomst meer in het eens zo nobele Italiaanse automerk. De strijd met concerngenoot Alfa Romeo om in aanmerking te komen voor een ‘reanimatie’ is verloren, en per 2018 gaat de stekker er dus uit in Turijn.

Stekker er in of stekker er uit bij Lancia?

Net als Alfa Romeo heeft Lancia een belangrijk deel van haar bekendheid te danken aan de autosportsuccessen in het verleden. De Fulvia’s en Delta’s heersten lange tijd op de onverharde wegen waar het wereldkampioenschap rally werd uitgevochten. En ook op de diverse autocircuits werd behoorlijk gewonnen met lange-afstandsracers als de LC1, LC2 en Beta Montecarlo turbo. De revolutionaire D50 F1-auto uit de jaren ‘50 werd een succes nadat Ferrari het model overnam en doorontwikkelde.

Maar dat is niet de enige pijler waar de bekendheid van het merk op rust. Lancia is namelijk ook bekend vanwege de vooruitstrevende technieken die het merk gebruikte tot de overname door Fiat in 1969. Zo was de Lambda de eerste auto met zelfdragende carrosserie en was men eveneens een pionier in het toepassen van onafhankelijke voorwielophanging. Er werd ook een goedwerkende schokdemper uitgevonden voor dat model. In 1950 introduceerde Lancia de eerste productie V6-motor in de Aurelia. Naast dit motortype was Lancia de eerste autofabrikant die een motor in VR-opstelling bedacht (met één cilinderkop), een concept dat jaren later door Volkswagen werd gekopieerd.

Er is ook een periode geweest waarin Lancia tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog vrachtwagens bouwde. Toen Fiat het automerk overnam is men daar direct mee gestopt.

Eerst even een kleine opsomming, want waar staat Lancia nu eigenlijk voor? Is dat het bouwen van sportieve auto’s? Of is dat het bouwen van luxe verfijnde auto’s? Of ligt de gemene deler in het feit dat men altijd innoverende techniek toepaste in uitstekend ‘ge-engineerde’ technische oplossingen?

In deze laatste merkwaarden ligt een prachtige kans om het merk vanuit de comateuze toestand weer tot leven te wekken! Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kan het merk gebruiken om nieuwe technologieën te introduceren en testen op de markt. Denk daarbij aan brandstofceltechnologie, waterstof, elektrische aandrijving, zonne-energie, duurzame materialen enzovoort.

Om deze kostbare ontwikkelingen te kunnen betalen zou je met een premium merk in relatief lage productie-aantallen (zeg 50- 85.000 stuks) kunnen werken wat meteen als voordeel heeft dat exclusiviteit gewaarborgd is en blijft. De voormalige modelbenamingen Alpha, Beta en Gamma kunnen hierbij worden gebruikt , want de link met moderne nieuwe technologieën is daarbij snel gemaakt. Zetje in de rug voor de marketeers.

Een andere mogelijkheid om het merk hernieuwd onder de aandacht te brengen zou een herintrede in de autosport kunnen zijn: er komen steeds meer ‘eco-friendly’ raceklassen waarin Lancia een rol zou kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan de Formule-E, tal van autofabrikanten doen daar momenteel aan mee of staan aan de vooravond van deelname.

Het is te hopen voor de schare trouwe fans die Lancia nog over heeft, dat CEO Sergio Marchionne met de hand over het hart strijkt en besluit het nu 110-jaar oude merk (per 27 november 2016) nogmaals een kans te geven. Gezien de bemoedigende resultaten met Alfa Romeo zou een tweede Italiaanse wederopstanding weliswaar een wonder zijn, maar niet geheel onmogelijk. Haast is dan wel geboden, want de uitfasering van de Ypsilon, het laatste en enige model van Lancia, is al begonnen.

Reacties

De positieve en bij het fameuze merk Lancia passende suggestie in dit artikel is uit mijn hart gegrepen. Laten we hopen dat FCA zo verstandig en toekomstgericht is. LCN lid C1291

Geplaatst door: Frank Rieck op
Toekomst Lancia: stekker er in of stekker er uit? - Automobielmanagement.nl

Toekomst Lancia: stekker er in of stekker er uit?

Het is over en uit voor Lancia. Moederbedrijf FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ziet geen toekomst meer in het eens zo nobele Italiaanse automerk. De strijd met concerngenoot Alfa Romeo om in aanmerking te komen voor een ‘reanimatie’ is verloren, en per 2018 gaat de stekker er dus uit in Turijn.

Stekker er in of stekker er uit bij Lancia?

Net als Alfa Romeo heeft Lancia een belangrijk deel van haar bekendheid te danken aan de autosportsuccessen in het verleden. De Fulvia’s en Delta’s heersten lange tijd op de onverharde wegen waar het wereldkampioenschap rally werd uitgevochten. En ook op de diverse autocircuits werd behoorlijk gewonnen met lange-afstandsracers als de LC1, LC2 en Beta Montecarlo turbo. De revolutionaire D50 F1-auto uit de jaren ‘50 werd een succes nadat Ferrari het model overnam en doorontwikkelde.

Maar dat is niet de enige pijler waar de bekendheid van het merk op rust. Lancia is namelijk ook bekend vanwege de vooruitstrevende technieken die het merk gebruikte tot de overname door Fiat in 1969. Zo was de Lambda de eerste auto met zelfdragende carrosserie en was men eveneens een pionier in het toepassen van onafhankelijke voorwielophanging. Er werd ook een goedwerkende schokdemper uitgevonden voor dat model. In 1950 introduceerde Lancia de eerste productie V6-motor in de Aurelia. Naast dit motortype was Lancia de eerste autofabrikant die een motor in VR-opstelling bedacht (met één cilinderkop), een concept dat jaren later door Volkswagen werd gekopieerd.

Er is ook een periode geweest waarin Lancia tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog vrachtwagens bouwde. Toen Fiat het automerk overnam is men daar direct mee gestopt.

Eerst even een kleine opsomming, want waar staat Lancia nu eigenlijk voor? Is dat het bouwen van sportieve auto’s? Of is dat het bouwen van luxe verfijnde auto’s? Of ligt de gemene deler in het feit dat men altijd innoverende techniek toepaste in uitstekend ‘ge-engineerde’ technische oplossingen?

In deze laatste merkwaarden ligt een prachtige kans om het merk vanuit de comateuze toestand weer tot leven te wekken! Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kan het merk gebruiken om nieuwe technologieën te introduceren en testen op de markt. Denk daarbij aan brandstofceltechnologie, waterstof, elektrische aandrijving, zonne-energie, duurzame materialen enzovoort.

Om deze kostbare ontwikkelingen te kunnen betalen zou je met een premium merk in relatief lage productie-aantallen (zeg 50- 85.000 stuks) kunnen werken wat meteen als voordeel heeft dat exclusiviteit gewaarborgd is en blijft. De voormalige modelbenamingen Alpha, Beta en Gamma kunnen hierbij worden gebruikt , want de link met moderne nieuwe technologieën is daarbij snel gemaakt. Zetje in de rug voor de marketeers.

Een andere mogelijkheid om het merk hernieuwd onder de aandacht te brengen zou een herintrede in de autosport kunnen zijn: er komen steeds meer ‘eco-friendly’ raceklassen waarin Lancia een rol zou kunnen spelen. Denk bijvoorbeeld aan de Formule-E, tal van autofabrikanten doen daar momenteel aan mee of staan aan de vooravond van deelname.

Het is te hopen voor de schare trouwe fans die Lancia nog over heeft, dat CEO Sergio Marchionne met de hand over het hart strijkt en besluit het nu 110-jaar oude merk (per 27 november 2016) nogmaals een kans te geven. Gezien de bemoedigende resultaten met Alfa Romeo zou een tweede Italiaanse wederopstanding weliswaar een wonder zijn, maar niet geheel onmogelijk. Haast is dan wel geboden, want de uitfasering van de Ypsilon, het laatste en enige model van Lancia, is al begonnen.

Reacties

De positieve en bij het fameuze merk Lancia passende suggestie in dit artikel is uit mijn hart gegrepen. Laten we hopen dat FCA zo verstandig en toekomstgericht is. LCN lid C1291

Geplaatst door: Frank Rieck op