Achtergrond: Peugeot, Citroën én Opel onder één paraplu

Het lijkt er op dat het nu wel gaat gebeuren. Zo’n vijf jaar geleden hadden Peugeot en General Motors al vage plannen voor een overname, toen van de Fransen door GM. Om allerlei redenen, waarom zeker ook politieke, kwam daar echter niets van terecht. Nu lijkt PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroen, toch écht van plan om de Europese tak van GM Opel in te lijven. Het kan nog fout gaan, maar volgens bronnen in Parijs zal de deal al binnen een paar dagen beklonken worden.

topman Carlos Tavares van de Franse autobouwer zich een paar klussen extra op z'n hals zal halen.

PSA heeft dinsdag, direct na het uitlekken van de gesprekken, bevestigd dat het met GM in gesprek is over allerlei samenwerkingen waarbij overname van Opel en haar Britse zuster Vauxhall expliciet wordt genoemd. General Motors kwam later op de dag met een gelijksoortige verklaring. Voor beide autofabrikanten lijkt een dergelijke deal een ‘marriage made in heaven’. Opel hangt General Motors al tijden zwaar om de nek. Het moederbedrijf draait prima, vooral op de Amerikaanse markt maar ook in China, maar slaagt er al 17 jaar niet in om ook in Europa winst te maken. Inmiddels zijn de verliezen al opgelopen tot meer dan 15 miljard dollar. Een eerdere poging om Opel te slijten aan de Oostenrijkse assemblagespecialist Magna en een Russische bank liep spaak en ook het sluiten van twee fabrieken zette weinig zoden aan de dijk. Vorig jaar hoopte Opel/Vauxhall eindelijk weer eens zwarte cijfers te schrijven maar toen kwam Brexit er weer tussen, met een forse koersdaling van het Britse pond tegenover de dollar die GM al 300 miljoen dollar heeft gekost.

PSA lijkt er onder het bewind van Carlos Tavares de laatste tijd net weer een beetje bovenop te komen maar echt goed gaat het zeker niet. De jaarcijfers worden pas op 23 februari bekend gemaakt maar over de eerste negen maanden van 2016 werd slechts een omzetgroei geboekt van 1,3 procent terwijl in het derde kwartaal zelfs een daling van vijf procent werd geschreven. Op de voor PSA belangrijke Europese markt zag het concern over 2016 de verkopen met 0,2 procent dalen terwijl de markt als geheel juist bijna zes procent groeide. Pijnlijk is bovendien dat aartsrivaal Renault het met een plus van 12 procent veel beter doet en ook op de Franse thuismarkt PSA voorbij is gestreefd. In ieder geval is na de rumoerige en onrustige tijden van begin 2014 de rust wel teruggekeerd door de financiële bijdragen van de Franse staat en van de Chinese partner Dongfeng.

Een fusie van PSA en Opel zou beide bedrijven in ieder geval iets bieden wat ze node missen: schaalgrootte. Opel verkocht vorig jaar in Europa nog geen één miljoen auto’s en heeft daarmee een marktaandeel van 6,7 procent. PSA heeft nog geen wereldcijfers bekend gemaakt maar komt in Europa op iets minder dan 1,5 miljoen verkochte auto’s. Samen zouden de merken met bijna 17 procent ruim tweede worden na de VW-groep die bijna 24 procent van de Europese markt in handen heeft. Renault staat op 10,2 procent, nu meer dan PSA maar een stuk minder dan PSA + Opel dus. Daarbij moet bedacht worden dat PSA ook veel auto’s elders in de wereld verkoopt, wat bij Opel niet of nauwelijks het geval is.

Of Opel nu de beste keus is voor de Fransen is sterk de vraag. Het merk is natuurlijk sterk in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, maar neemt elders niet echt een vooraanstaande positie in. Bovendien kan je Opels nu niet bepaald de meest geavanceerde en moderne auto’s op de markt noemen. Electrificatie, zeker bij de Duitse collega’s een toverwoord, speelt niet of nauwelijks een rol, net als bij PSA overigens. Opel heeft weliswaar net de Ampera-E gelanceerd maar die wordt gebouwd op basis van de Chevrolet Volt en de vraag is of General Motors dat na een verkoop zal blijven toestaan. Opel brengt ook geen sterke marktpositie in landen buiten de EU met zich mee, zoals in China, Iran of India weer PSA zo graag aan de weg timmert. In ieder geval is duidelijk dat topman Carlos Tavares van de Franse autobouwer zich een paar klussen extra op z’n hals zal halen.

Reacties

Dus een verliesgevende autofabriekant wil een andere verliesgevende autofabrikant (bedrijfsonderdeel) overnemen om technologie in handen te krijgen die niet bij dat bedrijfsonderdeel ligt. Kan iemand mij dit uitleggen?

Geplaatst door: Ivan op

Kom nog bij dat GM elders in de wereld Opels onder Buick vlag verkoop o.a. in China

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op
Achtergrond: Peugeot, Citroën én Opel onder één paraplu - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Peugeot, Citroën én Opel onder één paraplu

Het lijkt er op dat het nu wel gaat gebeuren. Zo’n vijf jaar geleden hadden Peugeot en General Motors al vage plannen voor een overname, toen van de Fransen door GM. Om allerlei redenen, waarom zeker ook politieke, kwam daar echter niets van terecht. Nu lijkt PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroen, toch écht van plan om de Europese tak van GM Opel in te lijven. Het kan nog fout gaan, maar volgens bronnen in Parijs zal de deal al binnen een paar dagen beklonken worden.

topman Carlos Tavares van de Franse autobouwer zich een paar klussen extra op z'n hals zal halen.

PSA heeft dinsdag, direct na het uitlekken van de gesprekken, bevestigd dat het met GM in gesprek is over allerlei samenwerkingen waarbij overname van Opel en haar Britse zuster Vauxhall expliciet wordt genoemd. General Motors kwam later op de dag met een gelijksoortige verklaring. Voor beide autofabrikanten lijkt een dergelijke deal een ‘marriage made in heaven’. Opel hangt General Motors al tijden zwaar om de nek. Het moederbedrijf draait prima, vooral op de Amerikaanse markt maar ook in China, maar slaagt er al 17 jaar niet in om ook in Europa winst te maken. Inmiddels zijn de verliezen al opgelopen tot meer dan 15 miljard dollar. Een eerdere poging om Opel te slijten aan de Oostenrijkse assemblagespecialist Magna en een Russische bank liep spaak en ook het sluiten van twee fabrieken zette weinig zoden aan de dijk. Vorig jaar hoopte Opel/Vauxhall eindelijk weer eens zwarte cijfers te schrijven maar toen kwam Brexit er weer tussen, met een forse koersdaling van het Britse pond tegenover de dollar die GM al 300 miljoen dollar heeft gekost.

PSA lijkt er onder het bewind van Carlos Tavares de laatste tijd net weer een beetje bovenop te komen maar echt goed gaat het zeker niet. De jaarcijfers worden pas op 23 februari bekend gemaakt maar over de eerste negen maanden van 2016 werd slechts een omzetgroei geboekt van 1,3 procent terwijl in het derde kwartaal zelfs een daling van vijf procent werd geschreven. Op de voor PSA belangrijke Europese markt zag het concern over 2016 de verkopen met 0,2 procent dalen terwijl de markt als geheel juist bijna zes procent groeide. Pijnlijk is bovendien dat aartsrivaal Renault het met een plus van 12 procent veel beter doet en ook op de Franse thuismarkt PSA voorbij is gestreefd. In ieder geval is na de rumoerige en onrustige tijden van begin 2014 de rust wel teruggekeerd door de financiële bijdragen van de Franse staat en van de Chinese partner Dongfeng.

Een fusie van PSA en Opel zou beide bedrijven in ieder geval iets bieden wat ze node missen: schaalgrootte. Opel verkocht vorig jaar in Europa nog geen één miljoen auto’s en heeft daarmee een marktaandeel van 6,7 procent. PSA heeft nog geen wereldcijfers bekend gemaakt maar komt in Europa op iets minder dan 1,5 miljoen verkochte auto’s. Samen zouden de merken met bijna 17 procent ruim tweede worden na de VW-groep die bijna 24 procent van de Europese markt in handen heeft. Renault staat op 10,2 procent, nu meer dan PSA maar een stuk minder dan PSA + Opel dus. Daarbij moet bedacht worden dat PSA ook veel auto’s elders in de wereld verkoopt, wat bij Opel niet of nauwelijks het geval is.

Of Opel nu de beste keus is voor de Fransen is sterk de vraag. Het merk is natuurlijk sterk in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, maar neemt elders niet echt een vooraanstaande positie in. Bovendien kan je Opels nu niet bepaald de meest geavanceerde en moderne auto’s op de markt noemen. Electrificatie, zeker bij de Duitse collega’s een toverwoord, speelt niet of nauwelijks een rol, net als bij PSA overigens. Opel heeft weliswaar net de Ampera-E gelanceerd maar die wordt gebouwd op basis van de Chevrolet Volt en de vraag is of General Motors dat na een verkoop zal blijven toestaan. Opel brengt ook geen sterke marktpositie in landen buiten de EU met zich mee, zoals in China, Iran of India weer PSA zo graag aan de weg timmert. In ieder geval is duidelijk dat topman Carlos Tavares van de Franse autobouwer zich een paar klussen extra op z’n hals zal halen.

Reacties

Dus een verliesgevende autofabriekant wil een andere verliesgevende autofabrikant (bedrijfsonderdeel) overnemen om technologie in handen te krijgen die niet bij dat bedrijfsonderdeel ligt. Kan iemand mij dit uitleggen?

Geplaatst door: Ivan op

Kom nog bij dat GM elders in de wereld Opels onder Buick vlag verkoop o.a. in China

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op