Die rol in het Europese onderzoek staat los van het lopende onderzoek van ACM. "Dat kijkt naar wat er in het verleden is gebeurd en of er sprake is geweest van een overtreding van consumentenregels. Wij verwachten dit onderzoek rond de zomer af te ronden," heeft een woordvoerder van de autoriteit desgevraagd meegedeeld.

De Europese Commissie heeft afgelopen maandag met bijna alle Europese toezichthouders overlegd over de verdere activiteit rond dieselgate. Dat gebeurde op verzoek van EU-commissaris Vera Jourova van justitie en consumentenzaken. Zij sprak eerder op de dag ook met CEO Matthias Müller van Volkswagen over het verloop van de aanpak van de sjoemelsoftware. "Volkswagen heeft de eerste stappen genomen om de klanten beter te informeren en te zorgen dat de problemen tijdig worden verholpen," aldus de EU-commissaris.

Bij het verdere overleg met de toezichthouders was ook de ACM aanwezig. Onderwerp van gesprek was de situatie rond het herstel van de auto’s, aldus de woordvoerder. Dat in media de indruk is gewekt dat de Nederlandse autoriteit nu verder onderzoek gaat leiden, zwakt zij echter af: "Dat ACM de leiding neemt betekent niet meer dan dat wij hebben toegezegd de informatie uit de lidstaten te verzamelen rondom de informatievoorziening richting consumenten en rondom het verloop van de herstelacties." Verder is alleen gesproken over het mogelijk opstellen van een gezamenlijk standpunt. "Mochten lidstaten daartoe aanleiding zien, dan kunnen zij gezamenlijk optrekken, bijvoorbeeld door een ondernemer die in heel Europa actief is een brief te sturen met punten die verbeterd moeten worden. Het gezamenlijk optrekken van lidstaten staat los van het opleggen van een sanctie of andere juridische procedures; deze zijn voorbehouden aan de lidstaten zelf."