Ford zag de verkopen ook met 2,2 procent toenemen terwijl GM juist een daling met 1,3 procent noteerde. Ook de meeste andere grote merken als Fiat Chrysler en Toyota verkochten minder auto’s dan een jaar geleden. Op jaarbasis komt de Amerikaanse markt nu uit op rond de 16,66 miljoen auto’s terwijl de verwachting in april 2016 nog op 17,17 miljoen stond.

Bij General Motors maakt men zich geen zorgen over de ontwikkelingen. Dat er minder auto’s verkocht worden komt doordat GM de fleet-bedrijven en dan met name de grote autoverhuurders veel minder kortingen biedt. Op die manier hoopt GM de daling van de prijzen van occasions wat tot staan te brengen. "Hertz, Avis en de andere autoverhuurders zullen meer moeten neertellen voor nieuwe auto’s of we draaien de productie nog verder terug," aldus Mustafa Mohatarem, hoofd economische zaken bij GM. Verkopen aan fleet-eigenaren namen vorige maand bij GM daardoor nog maar 19 procent van het totaal voor hun rekening.

Ford ziet nog niet veel problemen in het fleet-segment dat bij dat merk nog altijd goed is voor een derde van alle nieuwe auto’s. Bovendien ziet Ford de toekomst optimistisch tegemoet: "De onderliggende economische omstandigheden zijn nog steeds positief," zegt verkoopdirecteur Mark LaNeve dan ook.